Haastattelussa alueinformaatikko Kirsi Nieminen Joensuun seutukirjastosta

Alueinformaatikko Kirsi Nieminen, olet töissä Joensuun seutukirjastossa ja olit tänä vuonna mukana Kirjastojen ympäristötyö näkyväksi ja teräväksi -hankkeessa laskemassa kirjastonne hiilijalanjälkeä.

Mitä omassa kirjastossasi laskentaa varten tarvittavien tietojen keräämiseen kuului?

- Koska Ylämyllyn kirjaston lisäksi laskentaan osallistui Joensuun seutukirjastosta myös Lehmon kirjasto, jaoimme ensiksi selvittelyä vaativia asioita keskenämme päällekkäisen työn minimoimiseksi. Esimerkiksi kirjastojen väliset kuljetukset sekä kaluste- ja it-laitteiden hankinnat tehdään seutukirjastossa yhteisillä sopimuksilla, jolloin niitä pystyi selvittelemään samalla kertaa molempien kirjastojen osalta. Sitten päästiin alkuun varsinaisessa tiedonkeruussa, johon kuului esimerkiksi aineiston hankintamäärien keräämistä kirjastojärjestelmästä, kirjaston tilojen lämmitykseen liittyvien tietojen selvittämistä kunnalta sekä kirjaston jätemäärien ja niiden erittelymahdollisuuksien tutkimista paikalliselta jäteyhtiöltä.

Mitä osa-alueita tulette tarkastelemaan erityisesti ilmastopäästöjen vähentämiseksi?

- Ylämyllyn (ja myös Lehmon) kirjastojen hiilijalanjälki oli selvästi pienempi kuin pienillä kirjastoilla keskimäärin, joten sitä ei ole mahdollista tehostaa kovinkaan paljon. Voimme kyllä kiinnittää huomiota jätteiden lajitteluun sekä pyrkiä välttämään koko kimpan alueella turhia aineistokuljetuksia noudattamalla tarkemmin kellutukseen ja varausten poimimiseen liittyviä sääntöjä. Joensuun kaupunki on myös ensi vuonna ottamassa käyttöön työmatkaliikkumisen tuet, jotka voivat lisätä esim. joukkoliikenteen ja polkupyörän käyttöä työmatkoilla.

Kerro parhaat niksisi, miten integroit kokemuksesi ja tietosi kirjastosi hiililaskennasta ja sen tuloksista kirjaston kestävän kehityksen työhön.

- Pyrimme viemään tietoa hiilijalanjälkilaskennasta eteenpäin mahdollisimman laajalle Vaara-kirjastoissa, jotta siihen liittyviä tietoja osattaisiin hyödyntää esimerkiksi uusia kirjastotiloja tai vanhojen tilojen korjauksia suunniteltaessa ja saada muokattua toiminta siten mahdollisimman tehokkaaksi.

Entä miten opastaisit kirjastoja tutustumaan kirjastoille tulevan hiilijalanjälkilaskurin käyttöön?

- Ihan aluksi kannattaa tutustua ajoissa ja rauhassa kirjastot.fi-sivujen Vihreä kirjasto-osiossa oleviin laskennan ohjeisiin sekä varata tietojen keräämiseen riittävästi aikaa. Olisi hyvä myös varautua siihen, että eteen voi tulla tietoja, joiden saaminen voi osoittautua hankalaksi omassa kunnassa/kirjastokimpassa ja niitä voi joutua siksi arvioimaan erilaisin perustein.

Oma kirjavinkkisi?

- Jos kaipaat joulunpyhiksi jännittävää jouluista lukemista, suosittelisin tarttumaan Alexandra Benedictin Joulun murhapeli-teokseen. Siinä Lily Armitage palaa pitkästä aikaa sukukartanoonsa kuolleen tätinsä pyynnöstä osallistuakseen suvun perinteiseen joulunpyhien arvoitusjahtiin. Tarkoituksena on ratkaista 12 arvoitusta & löytää yhtä monta avainta, tosin tänä vuonna palkinto on tavallista suurempi: voittajaa perii koko kartanon. Syy Lilyn osallistumiselle löytyy kuitenkin menneisyydestä, koska täti on kutsukirjeessään luvannut, että yksi arvoituksista kertoo totuuden siitä, miten hänen äitinsä todellisuudessa kuoli 21 vuotta sitten. Kartanolla Lily muistaa nopeasti, miksi ei ole juuri pitänyt sukulaisiinsa, eikä tunnelmaa paranna hyytävä lumimyrsky, joka eristää kartanon ulkomaailmasta useaksi päiväksi. Arvoitus arvoitukselta keinot kovenevat ja osallistujia alkaa kuolla yksi kerrallaan ja Lilykin alkaa epäillä, selviääkö hän hengissä jahdin loppuun asti.