Kirjastojen ympäristötyö näkyväksi ja teräväksi -hanke

Yleisten kirjastojen ympäristötyö näkyväksi ja teräväksi -hanke

Hiililaskelmien tulokset
Koulutusaineistot | Kirjastot.fi
Oppaat ja viestintämateriaalit | Kirjastot.fi
Ympäristötyö kirjastoissa - liboppi
Loppuraportti

Hanke oli Helsingin kaupunginkirjaston hallinnoima ja opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman kansallinen tutkimus- ja koulutushanke (v. 2023), jonka tarkoituksena oli edistää kirjastojen ympäristötietoisuutta, hiilineutraaliutta ja jakamistaloutta. Hankkeen taustatietona toimi Yleisten kirjastojen ympäristötietoisuus 2020-luvulle -hankkeen (2020–2021) suorittama kyselytutkimus, hiilijalanjälkimittaukset ja SDG-tavoitteiden kartoitus.

Hanke tuki opetus- ja kulttuuriministeriön strategia 2030 tavoitteita edistää kestävän kehityksen toimenpiteitä, kuten ilmastonmuutoksen hillintää, ympäristötietoisuuden lisäämistä sekä hiilineutraaliutta tukevan toimintaympäristön ja sitä tukevien arjen ratkaisujen edistämistä.

Hankkeella edistettiin myös opetus- ja kulttuuriministeriön strategian pyrkimystä uudistaa yhteiskuntaa luovalla, tutkivalla ja vastuullisella tavalla. Myös kansallisia ja kunnallisia ilmasto- ja hiilineutraaliustavoitteita edistettiin.

Hankkeen kumppanikirjastot:

Hankekoordinaattorina toimi kirjastonhoitaja Leila Väänänen, leila.vaananen(a)hel.fi Helsingin kaupunginkirjastosta ja ohjausryhmän puheenjohtajana aluekirjastopalveluiden johtaja Saara Ihamäki, Helsingin kaupunginkirjastosta.

Hankkeen tavoitteet

Kansallinen hanke pyrki terävöittämään yleisten kirjastojen ympäristötyötä, tuottamaan uutta tietoa kirjastojen ympäristötietoisuudesta sekä luomaan yhteisiä materiaaleja ja toimintatapoja. Tärkeinä tavoitteina olivat kirjastojen hiilijalanjälkilaskelmien toteuttaminen sekä Agenda 2030 -tavoitteiden syventäminen.

Hankkeen tavoitteena oli myös tarjota kuntalaisille keskustelufoorumi, jossa yhdessä asiantuntijoiden kanssa perehdytään ympäristöön liittyviin teemoihin, kuten hiilijalan- ja -kädenjälkeen sekä jakamistalouteen.

Hankkeen myötä kirjastot voivat laajentaa ympäristötietoisuuttaan ja vahvistaa mielikuvaa ympäristötietoisesta ja -ystävällisestä toiminnastaan. Yleisten kirjastojen ympäristötyön terävöittäminen tuo kirjastojen ympäristötyön näkyväksi myös asiakkaille, kuntalaisille ja kunnan päättäjille.

Hankkeen toteutus

Hankkeessa mitattiin asiantuntijakumppanin avustuksella kumppanikirjastojen hiilijalanjälkiä ja laskettiin niiden pohjalta kansallisia kirjastotoiminnan hiilijalanjälki-indikaattoreita. Tavoitteena oli myös tuottaa ympäristöindikaattoreita valtakunnalliseen yleisten kirjastojen tilastoon, mutta tämä tavoite jäi vielä toteutumatta.

Hiililaskelmien avulla toimialan ilmastovaikutuksen saadaan näkyviksi ja kirjastot voivat paremmin vastata kuntien asettamiin ilmastotavoitteisiin. Laskennan johdosta ilmastotyön resurssit, päästöjen vähentäminen ja kustannussäästöjen kohdentaminen tehostuu.

Kumppanikirjastot sekä webinaarien osallistujat jalkauttivat hankkeen tuloksia omissa verkostoissaan. Hankkeen tulosten ja raporttien esittelyä jalkautetaan myös kansainvälisesti kirjastoalan eri foorumeilla.

Hiililaskelmien tulokset

Systemaattisen muutoksen työkaluja käyttäen syvennettiin tietoisuutta jakamistaloudesta sekä Agenda 2030 -tavoitteista. Agenda 2030-tavoitteita työstettiin työpajatyöskentelynä asiantuntijakumppanin kanssa.

Hankkeessa toteutettiin kaksi viestintäkampanjaa liittyen kirjastojen ympäristötyöhön ja järjestettiin tapahtumia ja webinaareja. Kirjastot-fi sivujen Vihreä kirjasto -sivuston ja materiaalipankin päivittämistä jatkettiin tuomalla sivustolle uutta materiaalia ja artikkeleita. Someviestinnässä käytettiin hankkeen fb- ja ig-tilejä.

Koulutusaineistot | Kirjastot.fi

Oppaat ja viestintämateriaalit | Kirjastot.fi

Hankkeen aikana rakennettiin kirjastoammattilaisten valtakunnalliseen Liboppi-oppimisympäristöön Ympäristötyö kirjastoissa -kurssi, joka tutustuttaa kirjastojen kestävän kehityksen työhön. Kurssi käsittelee ympäristökasvatusta, ympäristötunteita sekä yleisten kirjastojen hiilijalanjälkeä ja kirjastojen Agenda 2030 -tavoitteita.

Ympäristötyö kirjastoissa - liboppi

Loppuraportti