Yleisten kirjastojen metatietoryhmän muistio 3/2022

Matti Sarmela, VAKE

KÄSITELTÄVÄT ASIAT

1. Kokouksen avaus, osallistujat ja edellisen kokouksen muistio

Avattiin kokous, todettiin osallistujat ja hyväksyttiin asialista tiedotusasioihin tehdyin lisäyksin.

Edellisen kokouksen muistioon, joka toimitettiin sähköpostilla 12.4.2022 ja joka löytyy myös verkosta, ei ollut kommentoitavaa.

2.  Metatietoprojektin esittely YKN:lle

Asialistan liitteenä oli YKN:n kokoukseen 28.4. laadittu esitys. Käytiin sitä läpi ja todettiin, että on syytä kirjata tarkemmin ja konkreettisemmin muutosten vaikutukset kirjastojen toimintaan ja niiden kirjastoille asettamat vaatimukset.

Kaisa muokkaa ja lähettää päivitetyn version luettavaksi alkuviikosta. Esitystä on mahdollista kommentoida myös sähköpostilla 27.4. asti.

3.  Metatietoprojektin seuraavat tehtävät

Käytiin näiden tehtäväkokonaisuuksien valmistelua läpi:

Tapaaminen Kirjastopalvelun kanssa

ajankohta: toukokuun aikana, myöhemmin tapaamisajaksi vahvistui 13.5. klo 14
osallistujat: Matti, Kaisa, Leena
asioina ainakin:

• projektin ja sen tavoitteiden esittely
  • Kirjastopalvelun näkymät ja valmiudet linkitettyyn dataan ja Bibframeen liittyen
  • metatietovirrat, metatiedon elinkaari ja vaiheet nyt, entä tulevaisuudessa?
  • Ruotsin mallin soveltaminen Suomessa? (kaikki kuvailu tehdään Libriksessä mistä replikoituvat paikalliskantoihin)
  • muuta, mitä?

Kirjastojen kanssa käytävien keskusteluiden valmistelu

ajankohta: tavoite, että keskustelut on käyty 30.9. mennessä
kenen kanssa: tarjotaan mahdollisuutta kaikille kirjastotietokantaa ylläpitäville kirjastoille/kimpoille (kaikkiaan 35). Koha-Suomen kirjastot todennäköisesti yhtenä kokonaisuutena
keiden pitäisi olla paikalla: kirjastot määrittelevät, keitä heidän puoleltaan on tarpeen olla mukana - kirjastojen/kimppojen johtoa, tietokannasta vastaavia, kuvailijoita?

asioina ainakin:

• tuleva muutos ja siihen varautuminen
  • mitä voidaan tässä vaiheessa kertoa vaihtoehdoista, joihin kirjastojen pitäisi jatkossa sitoutua
  • miten valmistaudutaan Melinda / ei-Melindakirjastojen osalta

Sovittiin, että palataan valmistautumiseen seuraavassa palaverissa. Työryhmän Teamsin tiedostoissa on dokumentti Työsuunnitelmien tarkennus kansiossa Metatietoselvitysprojektin dokumentit, johon kerätään projektiin liittyvää materiaalia.

4.  Ajankohtaista kirjastojärjestelmistä ja käytännön kuvailusta

Ks. kohta 5 kohta 2, Qurian käyttöönottoprojekti Vaasassa. Seurataan projektin etenemistä työryhmän tulevissa kokouksissa.

5. Muut ja tiedotusasiat

1.  Kustin suunnitelmat: Uudistuneen RDA:n koulutukset
2.  Vaasan kaupunginkirjasto ottaa linkitetyn datan kirjastojärjestelmän Qurian käyttöönsä, projekti alkanut, marras–joulukuussa valmista.

• Saisiko tästä jossain muussa tilaisuudessa Katriinalta tai Axiellin Sirkka Ylanderlta esittelyä?
  • Kiinnostaa, onko Ruotsissa jokin Quria-kirjasto, joka olisi mukana Libris-kuvailussa

6.   Seuraavan kokouksen ajankohta

30.5. klo 10 Teamsissa, kokouskutsut lähetetty.
Asioina ainakin Kirjastopalvelun kanssa käyty keskustelu, kirjastojen kanssa käytävien neuvotteluiden valmistelu.