Kirjastot ympäristötoimijoina -webinaarin antia

Torstaina 18.8.2022 Nuoret ja ympäristötunteet -hanke järjesti Kirjastot ympäristötoimijoina -webinaarin, johon saapui linjoille 53 kirjastoalan ja kirjastoalasta kiinnostunutta henkilöä ympäri Suomen kuuntelemaan ja kommentoimaan puheenvuoroja eri ympäristöaiheista. Ohjelma luettavissa webinaarin tapahtumasivulta Kirjastot ympäristötoimijoina -webinaari to 18.8.2022 klo 13–15 | Kirjastot.fi

Nostoja puheista

Webinaarin alkuun Emma Sairanen oli kertomassa henkilökohtaisella näkökulmalla siitä, miten nuoret kokevat kirjastot ilmastokriisin aikana. Sairanen tiivisti kirjastojen tarjoaman tuen kolmeen asiaan: omistamisen muutos, turvallinen kohtaamispaikka sekä tieto ja ajatukset. Satu Jovero kävi läpi kirjastojen roolia ympäristökasvattajina ja nosti kirjastojen vahvuuksiksi tiedon, kokoelmat, tarinat, saavutettavuuden, tilat, toimintatavat, kohderyhmien monipuolisuuden ja yhteisöllisyyden. Jovero haastoi kirjastoja pohtimaan, että voisivatko kirjastot omaksua ympäristökasvatuksellisen roolin, jossa ne tietoisesti tekisivät vielä enemmän ja määrätietoisemmin? Jovero myös kannusti siihen, että jokainen voi olla ympäristökasvattaja. Ympäristövastuullisuutta ja kestävyyttä edistävällä henkilöllä ei välttämättä tarvitse olla ns. ”perinteistä pedagogista” toimenkuvaa.

Liisa Uimonen Helsingin kaupunginkirjastosta kertoi Helsingin kirjastojen Ekohyllyistä. Ekohyllyt ovat kirjaston ydintehtävän kautta keino olla mukana yhteisessä työssä ekokriisin ratkaisemiseksi. Ekohyllyjen kautta edistetään pääsyä ympäristöön liittyviin tieto- ja kulttuurisisältöihin, sillä Ekohyllyt kokoavat yhteen ympäristöä ja ilmastoa käsittelevän aineiston.

Nuoret ja ympäristötunteet -hankkeen taustoista, tavoitteista ja toteutuksesta kertoi hankkeen koordinaattori Veera Visuri. Tarkemmin hankkeen aikana Mikkelissä toteutetuista toimista ja nuorten tavoittamisesta oli kertomassa hankkeen projektiryhmässä mukana olleet Pia Kontio Mikkelin seutukirjastosta ja Ulla Pötsönen Nuorisotyö ilmastotoivon rakentajana -hankkeesta. Turun tapahtumista oli kertomassa hankkeen projektiryhmässä mukana ollut Reetta Kannas Turun pääkirjastosta. Vastaavasti projektiryhmässä mukana ollut Piita Kiviaho kertoi tiedonhaun ja lähdekritiikin opastuksista ympäristönäkökulmalla, mitä järjestettiin Helsingin luonnontiedelukiossa. Opastuksia tarjottiin osana HNH35-opintokokonaisuutta (kaskonuutiskirje.fi), joka on kaikille Helsingin lukiolaisille pakollinen, oppiainerajat ylittävä kokonaisuus. Kaikista Nuoret ja ympäristötunteet -hankkeen aikana tehdyistä tapahtumista ja toiminnasta pääset lukemaan elokuun lopussa tällä sivustolla julkaistavasta käytännön oppaasta.

Webinaarin lopuksi Leila Sonkkanen Helsingin kaupunginkirjastosta kertoi kirjastojen hiilijalanjäljistä, jotka laskettiin Yleisten kirjastojen ympäristötietoisuus 2020-luvulle -hankkeessa. Löydät hiilijalanjälki-infograafit ja hankkeen raportin tämän Vihreä kirjasto -sivun Hiilijalanjälkilaskenta ja Oppaat ja viestintämateriaalit -kohdista sekä alempana löytyvästä linkkilistasta.

Linkkejä

Esityksien aikana nousi esiin käteviä kirjastoja koskevia ympäristöaiheisia linkkejä:

Mitä tulevaisuuden koulutuksilta toivottiin?

Webinaarin lopuksi osallistujat pystyivät antamaan toiveita siitä, minkälaista koulutusta tai tietoa ympäristöasioista kaipaavat. Toiveiksi nousivat:

• Miten saada ympäristöaiheet strategisiin painopisteisiin eli vaikuttaminen oman organisaation johtoon 2. Seminaari otsikolla "Kirjasto neutraalina ekologisen katastrofin äärellä?" eli kysymyksiä ja vastauksia siihen, miten kirjastot saavat rohkeutta näyttäytyä aktiivisina ympäristötoimijoina ilman pelkoa politisoitumisleimasta
  • Poistokirjojen hävittäminen ekologisesti sekä kirjastojen uusien kalusteiden hankinta ja vanhojen kierrätys
  • Kirjastojen hiilikädenjälki lainalukuja pidemmälle - mikä merkitys kirjastojen ympäristötapahtumilla ja -työpajoilla yms. on ihmisten toimintaan? Kirjastoilla on selvästi roolinsa ja merkityksensä, mutta onko vaikutusta todennettavissa?
  • Toimivista tapahtuma- ja toimintakonsepteista, hyvistä yhteistyömalleista

Webinaarin esitykset

Veera Visuri, Hankkeen tavoitteet ja toteutus (pdf)

Jos haluat kuulla lisää muiden esityksistä, ole yhteydessä puhujiin