Yleisten kirjastojen hiilijalanjälki 2023 - tulokset

Kirjastojen hiilijalanjälkilaskennassa oli mukana 14 eri kokoista kirjastoa ympäri Suomea sekä kolme kirjastoautoa. Hiilijalanjälkeä mitattiin kansainvälisen GHG-protokollan mukaisesti. Päästölaskenta perustui kirjastojen omasta toiminnastaan kattavasti keräämään tietoon, kuten energian- ja lämmönkulutus, palveluiden- ja hankintojen ostot sekä työmatkaliikkuminen. Tietoja täydennettiin yleisten kirjastojen tilastoista saatavalla tiedolla, mittaajakirjastoille tehdyillä kyselyillä sekä Gaian täydentämien tietojen avulla.

GHG-protokollan kaavio.

Näiden laskelmien pohjalta päivitettiin myös kirjalainan, fyysisen kirjastokäynnin, e-kirjalainan sekä kirjastojen keskimääräisen hiilijalanjäljen kansalliset indikaattorit.

Gaia Consulting on kehittämässä yleisille kirjastoille räätälöityä laskennan konseptia eli hiilijalanjälkilaskuria, jonka avulla laskenta voidaan jatkossa suorittaa itsenäisesti.

Laskenta on osa Kirjastojen ympäristötyö näkyväksi ja teräväksi -hanketta (2023) ja sen toteutti Gaia Consulting Oy.

Tutustu lisää hiilijalanjälkilaskennan tuloksiin Kirjastojen hiilijalanjälkilaskenta | Kirjastot.fi ja katsomalla esittelyvideo hiililaskennoista Vihreä kirjasto -etusivulta.

Kirjasto! Ota käyttöösi viestintätoimiston hankkeelle laatimat viestintämateriaalit - juliste, infonäyttökuva sekä somemateriaali - Vihreä kirjasto -sivuilta Oppaat ja viestintämateriaalit | Kirjastot.fi -osiosta.