Missä ollaan, minne mennään? - Kestävä kehitys Lounais-Suomen kirjastoissa

Kestävä kehitys Lounais-Suomen kirjastoissa – Missä ollaan, minne mennään? on Turun kaupunginkirjaston hallinnoima alueellinen kehittämishanke, joka toteutetaan aluehallintoviraston myöntämällä valtionavustuksella. Hanke toteutetaan yhteistyössä Kemiönsaaren, Marttilan, Porin, Pöytyän, Taivassalon ja Turun kirjastojen kesken, mutta sen on tarkoitus hyödyttää kaikkia Varsinais-Suomen ja Satakunnan AKE-alueen kirjastoja sekä kirjastoalaa yleisesti.

YK:n kestävän kehityksen tavoitteet koskettavat koko yhteiskuntaamme. Ne kattavat niin ekologista, sosiaalista kuin taloudellista ja kulttuurista kestävyyttä koskevia tavoitteita. Käytännössä niiden avulla pyritään turvaamaan hyvää elämää nykyhetkessä viemättä hyvinvoinnin edellytyksiä tuleviltakaan sukupolvilta.

Kestävän kehityksen tavoitteiden, kuten vastuullisen kuluttamisen, tasa-arvon ja hyvän koulutuksen edistäminen ovat kirjastojen ytimessä. Ovathan kirjastot paitsi kiertotalouden pioneereja, myös luotettavan tiedon välittäjiä ja kansalaisvaikuttamisen foorumeita. Kaikkea ei tarvitse ostaa omaksi, kun ilahduttavat aineistot ja tarvittavat välineet löytyvät kirjastosta. Kirjastoissa on myös tilaa hidastaa, syventyä ja rauhoittua olennaisen ääreen. Tämä edistää hyvinvointia ja kestävämpää elämäntapaa. Hyvä elämä yksilön näkökulmasta on usein hyvää elämää myös yhteisön ja ympäristön kannalta.

Kestävä kehitys Lounais-Suomen kirjastoissa – Missä ollaan, minne mennään? -hankkeen tavoitteena on tuoda kirjastoja esiin kiertotalouden keskuksina sekä hidastamisen mahdollistajina. Samalla luodaan kestävän kehityksen tiekartta, jonka avulla alueen kirjastot voivat ottaa konkreettisia askeleita kestävyytensä kehittämiseen.

Missä siis ollaan? Kirjastoissa tehdään jo paljon hyvää työtä kestävän kehityksen eteen. Tärkeää on tehdä se myös näkyväksi - niin hyvien tekojen vaikuttavuus kasvaa. Hankkeen aikana tuotetaan materiaaleja viestintään ja tapahtumiin, joiden avulla kirjastot voivat näyttää sitoutumisensa kestävyyteen, rohkaista asiakkaita kestävää kehitystä tukevien palvelujen pariin ja siten entisestään kasvattaa ekologista ja sosiaalista kädenjälkeään.

Entä minne mennään? Kirjastoalalla on tehty pitkäjänteistä työtä koko alan kestävyyden kehittämiseksi. Jo tehdyt alueelliset ja kansalliset hankkeet toimivat arvokkaana pohjatyönä nyt alkavan hankkeen tiekarttatyölle. Tiekartta määrittelee kestävän kehityksen lupauksia, joihin hankkeen pilottikirjastot sitoutuvat. Lupaukset tehdään näkyviksi niin henkilökunnalle kuin asiakkaillekin. Lupauksia ja niiden toimenpiteitä voivat hyödyntää myös muut kirjastot, jotka haluavat navigoida kohti yhä kestävämpää tulevaisuutta.

Lisätietoa hankkeesta: Alueelliset hankkeet - Lounais-Suomen kirjastojen extranet (ls-kirjastot.fi)

Ella Metsälä
hanketyöntekijä