Metsämuistipajoilla kirjastopalveluja ja luontokokemuksia ikäihmisille

Rovaniemen kaupunginkirjastossa on hiljattain kokeiltu uudenlaista tapaa viedä kirjastopalveluja sellaisille, jotka eivät itse enää välttämättä pääse kirjastoon, kun ikäihmisten palvelutaloissa, päivätoiminnassa ja muistituvalla järjestettiin Metsämuistipajoja. Työpajoissa tarjottiin sekä kirjaston että luonnon antia tarinallisin, moniaistillisin ja läsnäolevan kohtaamisen keinoin.

Kuva:Mirva Hartikainen, Lapin muistiyhdistys ry.

Luonto tarjoaa monia mahdollisuuksia fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen ja edistämiseen. Aina luontoon lähteminen ei kuitenkaan ole mahdollista, mutta hyvinvointivaikutuksista voi nauttia myös sisätiloissa esimerkiksi katselemalla luontokuvia ja kuuntelemalla luonnon ääniä. Myös kulttuurin ja taiteen vaikutukset hyvinvointiin tunnistetaan yhä paremmin osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä ja kokonaisvaltaista hyvää elämää. Puhutaan kulttuurihyvinvoinnista. Kulttuurin hyvinvointia tukevat vaikutukset ulottuvat läpi koko ihmisen elämänkaaren.

”Metsämuistipajan idea tuntuu merkitykselliseltä, koska siinä yhdistyvät yksinkertaisin keinoin luonnon ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset, muistin virkistäminen, moniaistisuus, tarinallisuus, osallisuus ja läsnäoleva kohtaaminen”, sanoo pajoja toteuttanut kirjastoalan ja ympäristökasvatuksen opiskelija Krista Kuusela.

Kuva:Mirva Hartikainen, Lapin muistiyhdistys ry.

Metsämuistipajoissa mukana olleiden yhteistyötahojen henkilökuntakin innostui tällaisesta tavasta tuoda osallistavaa taide- ja kulttuuritoimintaa ikäihmisille. Pajat aktivoivat ja innostivat ikäihmisiä muistelemaan, laulamaan ja loruilemaan. Tuoksuttelut, koskettelut ja jokaisen henkilökohtainen ja lämmin kohtaaminen ihastuttivat. Osallistujat antoivat muun muassa tällaista palautetta: ”Tämä tuntui ihan hyvältä, ihan metsältä.” ”Oli mukava, osallistuisin uudelleen, kiitos kun tulit.”

Rovaniemen kaupunginkirjastossa on selvityksessä, saataisiinko pajasta materiaaleineen ja ohjeineen lainattava. Asia on herättänyt innostusta sekä yhteistyötahoissa, Lapin kirjastoissa että Rovaniemen kirjastossa.

Metsämuistipajamenetelmän on kehittänyt informaatikko Tuula Rönkä Helsingin kaupunginkirjastosta ja Krista Kuusela on muokannut sen pohjoisen oloihin. Kuusela kokee pajaideassa olevan paljon mahdollisuuksia, esimerkiksi kehittää siitä sovellukset eri kohderyhmille. Hän kokeili pajaa yhden testauskerran esikouluikäisille nimellä Metsäretkihetki, jossa moniaistisuuden ja tarinallisuuden ohella kulki vahva ympäristökasvatuksellinen näkökulma.

Krista Kuusela
kirjastoalan ja ympäristökasvatuksen opiskelija