Haastattelussa Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtaja Juha Manninen

Juha Manninen, olet toiminut Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtajana nyt lähes kaksi vuotta. Mitä tehtäviisi on kuulunut?

- Kansalaisjärjestön toiminnanjohtajan tärkein yksittäinen tehtävä on vaikuttamistyö – päättäjien informointi. Kirjastoissa tehtävän työn, lukutaidon kehityksen ja sivistyksellisten perusoikeuksien toteutumisen ja toiselta puolelta poliittisen valmistelun ja päätöksenteon kentän seuraaminen on ehto sille, että työtä pystyy tekemään.

Sinulla on vahva tausta kirjastoalasta, mutta onko tehtävien laajuus Suomen kirjastoseurassa silti yllättänyt?

- Tämä on kirjastotyöhön nähden eri ammatti, joten tehtävien oppimisessa on kulunut aikaa ja työ on edelleen kesken. Toki kirjastoarjen tuntemus ja hyvät yhteydet kirjastokenttään ovat auttaneet.

Kirjastoseuran strategiassa on vuosille 2021-2025 valittu kolme tärkeintä tavoitetta, joista yksi on kirjastojen rooli vahvistaminen ilmastonmuutoksen torjunnassa. Miten tätä tavoitetta on tähän mennessä toteutettu käytännössä?

- Kirjastolehdessä on säännöllisesti ilmastoaiheisia artikkeleita. Pidämme aihetta esillä myös muussa viestinnässämme. Osallistumme myös ilmastoteemaisiin koulutuksiin ja keskusteluihin ja hyödynnämme oppimaamme viestimällä edelleen. Tuemme myös mm. IFLA:n ENSULIB-jaoston toimintaa.

Näkisitkö, että kirjastoalalla tarvittaisiin kestävän kehityksen pyöreän pöydän -keskusteluja, joissa laajalla verkostolla voitaisiin rakentaa kirjastoalan ympäristötyötä?

- Paljon tehdään jo nyt, esim. Vihreä kirjasto -hankkeen puitteissa. Ympäristö- ja kestävän kehityksen teemat ovat mukana myös esim. Kirjastoseuran työryhmien ohjelmissa.

Miten seurassa tai sen työryhmissä on vähennetty ilmastopäästöjä esimerkiksi kestävien hankintojen tai liikkumisen osalta?

- Kirjastoseuran hankinnat koostuvat käytännössä vain it-työkalujen uusimisesta, tietokoneet ja puhelimet palvelevat käyttöikänsä päähän. Seuran järjestämiin koulutuksiin, tapahtumiin ja kokouksiin on aina etäosallistumismahdollisuus ja matkat tehdään julkisilla liikennevälineillä, matkakorvaukset maksetaan julkisten liikennevälineiden taksojen mukaan. Tilaisuuksissamme tarjotaan kasvisruokaa.

Oma kirjavinkkisi?

- Teemaan liittyen se voisi olla Andri Snær Magnasonin Ajasta ja vedestä. Kirja kuvaa pitkäaikaista maailman luonnon ja ympäristön muutosta tuoden sen ihmistä lähelle. Kirjastossa se taitaa olla luokiteltu biologiaan, mutta itse luin sitä kuin kaunokirjallisuutta.