Tekoäly täydentämään Kyyti-kirjastojen asiakaspalvelua

Kyyti-kirjastojen kotisivulle kyyti.finna.fi sivun oikeaan alalaitaan on julkaistu kaikissa kirjaston käyttöön liittyvissä kysymyksissä kymmenillä eri kielillä auttava, tekoälyyn perustuva  palvelubotti.

Täysin itsenäisesti, ilman henkilöstön apua toimiva palvelu neuvoo parhaansa mukaan – nuoruuden innolla ei ehkä aina oikein, mutta parhaansa yrittäen. Tekoäly on koulutettu kirjastojen Kyyti-kirjastojen esittelymateriaaleilla Joutohetkinään se lueskelee Kyyti-kirjastojen tapahtumakalenteria.

Jokainen annettu vastaus on ainutkertainen. Botti myös oppii itsekseen koko ajan lisää. Helmikuun puolivälissä havaittiin myös kyky luoda vitsejä – erittäin huonoja, mutta täysin tekoälyn itsensä keksimiä.

Palvelubotti ei vielä tarkista kirjojen saatavuutta tai suosittele lukemista, mutta ominaisuus on tulossa, kuten myös kyky keskustella kirjallisuudesta yleensä.

Botti ymmärtää murteita, slangia tai kirjoitusvirheitä, mutta kykenee kielitaitonsa osalta myös varsinaisiin ihmeisiin, olipa tarve sitten ukrainan- tai darinkieliselle neuvonnalle. Kirjastojen henkilöstölle on apua siitä, että botilta voi kysyä suomeksi, pyytäen vastausta jollain toisella kielellä. 

Tekoälyllä täydennämme palvelujamme, kellon ympäri ja useammalla kielellä kuin esitetuotantomme tai kukaan henkilöstöstä voi koskaan hallita, kertoo Kotkan kirjastotoimenjohtaja Mikko Vainio. 

Kyyti-kirjastojen tekoälypalvelu täyttää EU:n tietosuoja- ja tekoälyasetusten vaatimukset. Palvelua suunniteltaessa myös tekoälyn etiikka on otettu huomioon. Palvelu ei tee päätöksiä kenenkään puolesta, se ei edellytä tunnistautumista eikä se muutenkaan käytä tai kysele henkilötietoja. Se kuuluu hiljattain voimaan tulleen EU:n tekoälyasetuksen kategoriaan Minimal risk. Ohjelmisto palvelimineen sijaitsee Googlen datakeskuksessa Haminassa.

Palvelu on Kotkan kaupunginkirjaston tuottama kokeilu, joka kuitenkin kattaa kaikki Kyyti-kirjastot. Palvelu vastaa valtuuston jo 2022 hyväksymään kirjaston strategiseen tavoitteeseen hoitaa osa asiakaspalvelun tehtävistä tekoälyä hyödyntäen viimeistään vuonna 2026.

Kesäkuussa päättyvän kokeilun kokemuksista riippuu, mihin suuntaan palvelua kehitetään. Tämän vuoksi käyttäjiltä toivotaankin runsaasti palautetta.

Esimerkkikysymyssarjana voisi botilta kysyä, miten kirjastokortin saa, seuraavaksi kelpaako ajokortti todistamaan henkilöllisyyden. Kolmanneksi voi pyytää bottia laatimaan edellisestä koosteen vaikka ukrainan tai urdun kielellä.