Kuopio kokeilee aineiston muovituksesta luopumista

Kuopion kaupunginkirjasto lähtee kokeilemaan aineiston muovittamattomuutta ja sitä, kestäisivätkö kirjaston aineistot ilman muovia elinkaarensa päästä päähän. Tällä tavalla Kuopion kaupunginkirjasto pystyisi ehkäisemään muovijätteen syntymistä. Kirjasto edustaa itsessään resurssiviisasta kiertotaloutta: kaikkea ei osteta ja omisteta itse, vaan hyödynnetään yhteiskäytössä olevia aineistoja. Yleisissä kirjastoissa aineisto muovitetaan, kun taas tieteellisissä kirjastoissa muovittaminen on vähäisempää.

”Tiedossamme ei ole, että muovittomuutta olisi näin laajassa mittakaavassa toteutettu muissa yleisissä kirjastoissa. Kuopio voi tuottaa kokemustietoa myös muille Suomen yleisille kirjastoille tämän kokeilun avulla”, kertoo kirjastotoimenjohtaja Päivi Savinainen.

Kuopion kaupunginkirjasto on tehnyt jo pieniä kokeiluja muovittamattomuutta ja tuloksista rohkaistuneena lähtee nyt kokeilemaan sitä koko aineiston kanssa. Kokeilu katkaistaan, mikäli aineisto ei kestä muovittamattomana käyttöikäänsä. Jokainen asiakas voi kantaa kortensa kekoon kohtelemalla kirjaston aineistoa jatkossakin hyvin. Muovittamattomuus vähentää muovijätteen määrää ja lisäksi asiakkaille suoraa hyötyä esimerkiksi siinä, että muovittamaton aineisto on edullisempaa kuin muovitettu ja uutuusaineisto on asiakkaan käytössä nopeammin, kun muovitus jää aineiston käsittelyvaiheista pois.

”Kuopiossa kirjat kulkevat jatkossa siis niin sanotusti nakuna, joten toivomme, että asiakkaat kohtelevat niitä hellästi”, Savinainen nauraa.

Lisätietoja:
Asiakas- ja kokoelmapäällikkö Minna Koistinen, minna.alina.koistinen@kuopio.fi, 044 718 2360
Kirjastotoimenjohtaja Päivi Savinainen, paivi.savinainen@kuopio.fi, 044 718 2311