Vinkki: tiedonhaun aloituspaikkoja

Google on hyvä aloituspaikka etenkin, jos ei tiedä, mistä tietoa kannattaa etsiä. Googlessakin on mahdollista tehdä tarkennettu haku ja käyttää erikoishakuja: kuvahaku, karttahaku ja tieteellisten tekstien haku Google scholar.

Erittäin käyttökelpoinen aloituspaikka on Finna.fi. Finna hakee kirjastojen, arkistojen sekä museoiden aineistoista. Sen avulla löytyy kirjallisuutta, artikkeleita, viitteitä ja kokotekstiaineistoja, kuvia, elokuvia, videoita.

Makupalat.fi:tä kannattaa käyttää. Makupalat.fi on kirjastojen tuottama rajoitettu ja valikoitu kokoelma tietosisällöltään painokkaita verkkosivuja, joten relevantin materiaalin löytäminen on helppoa. Myös Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun vastauksiin kannattaa tutustua.