Vinkki: Googlen erikoishakuja (1)

Googlen tarkassa haussa tarjolla olevat rajaukset saa käyttöönsä myös määrittelyllä haussa.

filetype:
Tiedostotyyppi määritellään kirjoittamalla haun alkuun filetype: . Esimerkiksi filetype: pdf rajaa haun tulokset pdf-tiedostoihin.

site:
Haku kohdistuu tiettyyn sivustoon rajauksella site: . Esimerkiksi site: kirjastot.fi/kysy hakee Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun sivuilta. Jos halutaan etsiä perinneneuleisiin liittyviä vastauksia, ne saadaan esiin haulla site: kirjastot.fi/kysy perinneneuleet.

Sivustoon kohdistuvan haun voi tehdä myös verkkopäätteellä, esimerkiksi site: .fi hakee suomalaisista domaineista.

intitle: , allintitle:
Hakutermi rajataan sivuston nimeen. intitle: määrittelyllä ainakin yhden haetun sanan täytyy esiintyä sivuston nimessä. Jälkimmäisellä määrittelyllä kaikkien. Esimerkiksi intitle: Kysy kirjastonhoitajalta, allintitle: Kysy kirjastonhoitajalta.

related:
Haulla related: voi hakea suhteessa tiettyyn sivustoon olevia sivustoja. Esimerkin pohjalta näyttää, että tämä toimii erityisesti, kun haluaa löytää mainintoja etsitystä sivustosta. Esimerkiksi related: kirjastot.fi.

Operaattoreista lisää: Searchengineland Advanced Google Search Operators