Aikamatkustajan opaskirja on ilmestynyt

Vanhan intiaaniviisauden mukaan sielu jää matkalle, jos matkustaa liian nopeasti. Se tulee kyllä perille, mutta vähän jäljessä. Maasta toiseen muuttaminen on antoisa kokemus, siinä vain on sama vaara. Harkittuunkin ympäristönvaihdokseen sopeutuminen vie oman aikansa. Lähteminen kotimaasta on usein helpompaa kuin sinne palaaminen.”

Aikamatkustajan opaskirja on kokoelma kirjoituksia kulttuurieroista, ulkosuomalaisuudesta ja paluumuuttajan kulttuurishokista. Yhä useampi muuttaa Suomesta muualle tai palaa takaisin kotimaahan, mistä seuraa jonkinasteinen kulttuurien yhteentörmäys, maasta ja lähtijästä riippumatta. Tukea paluumuuttajan kulttuurishokin taltuttamiseen ei ole juurikaan tarjolla, eikä siihen aina edes suhtauduta vakavasti. Puhutaan käänteisestä kulttuurishokista.

Aiheesta on julkaistu vähän kirjoja. Itse muuttoja ja ympäristönvaihdoksia kokeneet kuitenkin tietävät, että kivutonta se ei ole ja vertaistuki sekä huumori auttaa. Siksi tämä kirja on julkaistu ja siksi se on kirjoitettu. Aikamatkustajan opaskirjassa kerrotaan omakohtaisten kokemusten ja oivallusten kautta elämästä paluumuuttajana Suomessa sekä maahanmuuttajana Irlannissa ja Romaniassa. Vaikka kirja perustuu blogiin, on eri asia lukea ruudulta ja lukea paperilta. Tämä on myös kannanotto painetun kirjan puolesta ja samalla kirjan voivat löytää myös ne, jotka eivät ole seuranneet blogien maailmaa.

Kirjaa voi tilata Kirjavälityksen kautta ja se löytynee pian toivottavasti useammasta kirjastostakin.

Aikamatkustajan opaskirja
Sivumäärä 235
Kirja on pehmeäkantinen ja kuvitettu
Kirjastoluokka 17.3 elämänfilosofia/elämäntaito