Ylen Kirjojen Suomi ja Suomi 100 -materiaalia kirjastoille

Suomen juhlavuosi on alkanut. Suomen kirjastoseuran Suomi 100 -työryhmässä päätettiin kannustaa kirjastoja osallistumaan yhteistyökumppaneina neljään hankkeeseen. Ylen Kirjojen Suomi, Kirja-alan Kirja-Suomi 2017, Lukukeskuksen ja Lastenkirjainstituutin Suuri lukuseikkailu sekä Kirjastoseuran Etkot kirjastoissa ovat tapa juhlia Yhdessä.

Kirjastot.fi ylläpitää koko vuoden 2017 ajan näiden hankkeiden materiaaleille omaa sivuston osaa, jota täydennetään kun uutta tietoa tai materiaalia on saatavana. Tarpeen tullen lähetetään myös tietoa ammattikalenterin kautta.

Nyt ovat Ylen Kirjojen Suomi -materiaalit ja linkit liitettävissä kirjastojen sivuille.

Kirjojen Suomi on sarja radio- ja tv-ohjelmia, laaja sivusto ja kirjallisuuden esiin nostoa. Se on myös ainutlaatuinen tilaisuus tutustua koko itsenäisyyden ajan kirjallisuuteen, sillä Yle valitsi yhden teoksen jokaiselta itsenäisyyden vuodelta. Näiden kirjojen avulla peilataan kunkin aikakauden ilmiöitä. Kansalliskirjasto on yhdessä Sanaston kanssa koonnut nuo kirjat kokoelmaksi, johon voi e-kirjoina tutustua Ellibs-kirjastossa. Teokset ovat rajattomasti lainattavissa omalla kirjastokortilla tai tunnistautumalla Yle-tunnuksella. Tämä kokoelma toivottavasti löytää myös kirjastojen sivuille. Sen voi tarjota joko Kansalliskirjaston kokoelmalinkkinä tai linkittämällä Ylen 101 kirjaa sivulle.

Kirjastot.fi:n Suomi 100 -sivustolta löytyy materiaalia linkkien rakentamiseen.

Kirjastot.fi/suomi100
Kansalliskirjaston Kirjojen Suomi -kokoelma ( https://www.ellibslibrary.com/kirjojensuomi )
Ylen 101 kirjaa -sivut