Varausmaksun poistuminen nosti Jyväskylän kaupunginkirjaston varaustilannetta vuonna 2017 – Myös e-aineistojen käyttö nousussa

Jyväskylän kaupunginkirjaston toimintavuotena 2017 omatoimikirjastoverkko laajeni kahdella uudella kirjastolla, varausten määrä nousi kirjastolakimuutoksesta johtuen ja e-kirjojen sekä -lehtien suosio kasvoi entisestään.

Kirjastolakiuudistuksesta johtuen varausten tekeminen muuttui maksuttomasti 2.1.2017. Jyväskylän kaupunginkirjastossa muutos lisäsi varausten tekemistä lähes 56 prosenttia.

Jyväskylän kaupunginkirjaston omatoimikirjastojen verkko laajeni kahdella kirjastolla, Keltinmäen ja Tikkakosken lähikirjastoilla. Kaupungin omatoimikirjastoja on nyt yhteensä viisi eri puolilla Jyväskylää.

Jyväskylän kaupunginkirjaston toimipisteissä kävi 1,2 miljoonaa asiakasta vuonna 2017.

Kirjastot eläviä tapahtumatoreja

Jyväskylän kaupunginkirjasto järjestää vuosittain toimipisteissään lukuisia tapahtumia eri puolilla kaupunkia. Vuonna 2017 järjestettiin 386 tapahtumaa. Luvussa ovat mukana myös toimipisteiden satutunnit.

Pääkirjastossa aloitettiin maksuton asianajajapäivystys yhteistyössä Asianajajaliiton Keski-Suomen osaston kanssa. Palvelu on osoittautunut varsin tarvituksi. Jyväskylän kansalaisopiston ja Jyväskylän kaupungin kulttuuripalvelujen kanssa syntyivät yhteistyössä isot lastentapahtumat, Satumetelisoppa ja Tonttujen hiippailut, jotka vetivät kirjaston täyteen lapsia ja aikuisia.

Kesäkuussa Jyväskylässä vietettiin valtakunnallisia Kirjastopäiviä, joille osallistui useita satoja kirjastoalan ammattilaisia. Jyväskylän kaupunginkirjasto pystytti Kirjastopäivien ajaksi lasikonttikirjaston keskellä kävelykadun vilinää. Lasinen kuutio houkuttelikin mukavasti paikalle lainaajia, uteliaita ihmettelijöitä ja mediaa.

Mitä Jyväskylässä lainattiin ja luettiin?

Jyväskylässä asustelee ahkeria lainaajia. Lainauksia tehtiin noin 2,2 miljoonaa vuonna 2017. Määrä nousi runsaalla 6 prosentilla.

Lasten ja nuorten kirjojen lainamäärät kasvoivat lähes 9 prosenttia vuoden 2016 pienen notkahduksen jälkeen. Myös aikuisten tekemät lainat kasvoivat noin 4 prosenttia.

Kirjaston koko vuoden lainatuin kirja oli Aino Havukaisen lastenkirja Tatu ja Patun avaruusseikkailu, jota lainattiin huikeat 1339 kertaa. Tatu ja Patu -kirjat hallitsivat myös lasten lainatuimpien kirjojen viiden kärkeä.

Mitäs aikuiset tykkäsivät lukea vuonna 2017? Lainatuimpien kärjessä olivat Enni Mustosen teokset Ruokarouvan tytär, 837 lainaa, ja Ruokarouva, 790 lainaa.

Aikuisten lainatuimmat TOP 5:

1. Ruokarouvan tytär, Enni Mustonen
2. Ruokarouva, Enni Mustonen
3. Kuhala ja haudan pitkä varjo, Markku Ropponen
4. Sisar talossani, Linda Olsson
5. Taivaslaulu, Pauliina Rauhala

Verkkokäynnit Keski-kirjastojen verkkokirjastossa (www.keskikirjastot.fi) lisääntyivät runsaalla 16 prosentilla. Verkkokirjastoa myös uudistettiin käyttäjien toiveita kuunnellen. Sivuston saavutettavuuteen ja toimintojen parantamiseen kiinnitettiin erityistä huomiota. Myös Keski-kirjastojen tapahtumat nostettiin verkkosivustolla näkyvästi esille.

E-lehtien ja e-kirjojen suosio kasvaa yhä

Asiakkaiden e-kirjojen ja -lehtien käyttö lisääntyi vuoden kuluessa selkeästi. Keski-kirjastot alkoivat tarjota asiakkailleen eMagz-aikakauslehtipalvelua, jonka asiakkaat ovat ottaneet hienosti käyttöön. Palvelussa ovat luettavissa muun muassa Kamera, Ilta-Sanomat, Urheilulehti, Seiska, Oma aika, Elle ja Fit. Myös kotimaiset sanomalehdet näköisversioina tarjoavan ePressin käyttökerrat lisääntyivät. EMagzin ja ePressin suuri suosio vaikutti siihen, että e-lehtien käyttökerrat kokonaisuudessaan lisääntyi noin 150 prosentilla.

Myös e-kirjojen (mukaan lukien e-äänikirjat) käyttökerrat kasvoivat vuoden 2017 aikana, kasvua tuli noin 40 prosenttia.

Lisätietoja:
Seija Laitinen-Kuisma, kirjastotoimenjohtaja, Jyväskylän kaupunginkirjasto, p. 014 266 4093

www.facebook.com/jyvaskylankaupunginkirjasto
www.jyvaskyla.fi/kirjasto