Asiakaskysely: Kirjastoilta kaivataan oikeaa tietoa, hyviä kokoelmia ja rauhallista tilaa

Pohjois-Pohjanmaan kirjastot keräsivät maakunnan asukkailta palautetta ja kehitysehdotuksia kyselyllä, joka oli avoinna 13.11.–10.12.2017. Asiakkaiden odotukset kirjastopalveluista -hankkeessa toteutetun asiakaskyselyn tarkoituksena oli selvittää, vastaako kirjastojen nykyinen palvelutarjonta asiakkaiden odotuksia ja tarpeita sekä millaisia palveluja asiakkaat tulevaisuudessa kaipaavat.

Pohjois-Pohjanmaalta saatiin yhteensä 2644 vastausta, joista 1163 tuli Oulusta. Kyselyyn vastasivat pääosin työikäiset kuntalaiset, naisia vastaajista oli 80 %. Sähköisiä vastauksia tuli ilahduttavasti 84 % kaikista vastauksista, ja paperisia 16 %.

Kirjasto auttaa löytämään oikeaa ja olennaista tietoa

Kaikkein tärkeimpänä ja onnistuneimpana asiana vastaajat pitävät sitä, että kirjasto auttaa löytämään oikeaa ja olennaista tietoa.

Uutuusaineiston saatavuus on asiakkaille tärkeää, sillä 80 % vastaajista pitää tärkeänä, että kirjastosta löytyy uutta ja yllättävää lainattavaa paikan päältä. Pääosa vastaajista on valmis odottamaan uutuuskirjaa 2-3 kuukautta. Mahdollisimman suuri aineistovalikoima koetaankin tärkeämmäksi kuin uutuuskirjan saaminen nopeasti.

Aineistovalikoima (91 %) on vastaajille tulevaisuudessa selkeästi tärkeämpi kuin tilat (9 %), ja painettu aineisto (92 %) on edelleen e-aineistoa (8 %) oleellisempaa. Avoimista kommenteista ja palautteista käy selkeästi ilmi, että kirjastolta kaivataan yhä hiljaisuutta ja mahdollisuutta rauhaan ja hiljentymiseen vilkkaan arjen keskellä. Toivotuimpia tiloja ovat tila aineistolle, lehtilukutila ja hiljainen työskentely- ja lukutila. Näiden jälkeen eniten toivotaan kahvilaa ja näyttelytilaa.

Asiakaspalveluun, omatoimikirjastoihin ja tapahtumiin ollaan tyytyväisiä

Asiakaspalveluun ollaan maakunnan kirjastoissa tyytyväisiä, sillä koko maakunnan keskiarvo on 8,91. Myös kirjaston palveluihin ollaan tyytyväisiä, koko maakunnan keskiarvo on 8,66.

Vastaajista lähes viidennes ilmoitti jo käyttävänsä omatoimikirjastoa. 30 % kertoi, että omatoimimahdollisuus lisäisi oman kirjaston käyttöä.

Vastaajia pyydettiin kertomaan, millaisiin tapahtumiin he haluaisivat osallistua. Viiden kärki koostuu eri aiheiden luennoista, kirjallisuustapahtumista, musiikkiesityksistä sekä elokuva- ja teatteritapahtumista.

Vaikuttaminen kirjastoon ja sen palveluihin koetaan kohtuullisen tärkeäksi, mutta se ei nykyisellään täysin toteudu. Eniten vastaajat haluavat vaikuttaa aineistovalikoimaan ja aukioloihin. Kyselyt ja mahdollisuus antaa palautetta nähdään tärkeiksi vaikuttamismahdollisuuksiksi.

Kirjastopalveluiden kehittämistyö jatkuu

Kysely oli osa Pohjois-Pohjanmaan kirjastojen yhteistä Pohjois-Suomen AVI:n rahoittamaa kehittämishanketta Asiakkaiden odotukset kirjastopalveluista.

Yhteystietonsa antaneiden vastaajien kesken arvottiin tablettitietokone sekä viisi kirjalahjakorttia Suomalaiseen Kirjakauppaan. Voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti. Pohjois-Pohjanmaan kirjastot onnittelevat voittajia ja kiittävät kaikkia kyselyyn osallistuneita!

Lisätietoja:
alueellinen kirjastopalvelupäällikkö Minna Männikkö p. 040 5190 731