Levyhyllyt esittelee | touko-kesäkuu 2019

Levyjä ja lukemista kirjastosta
Musiikkikirjastot.fi:n vinkkiblogi Levyhyllyt on tuottanut alkukesästä 2019 lisää musiikki- ja kirjavinkkejä. Saavutettavuuden edistämiseksi kunkin jutun lopusta löytyviin aineistovinkkeihin on lisätty linkkejä Finnaan. Päivityksiä tehdään myös tuomalla linkkejä aiemmin julkaistuihin artikkeleihin.

Uutta ja retroa
Toukokuun nostot alkoivat Ratsian klassikkodebyytistä vuodelta 1979. Ratsian tie oli lyhyt, mutta tulinen. Jyri Honkavaaran (1960–1997) johtama punkbändi jätti ison jäljen suomalaiseen rockmusiikkiin. Rovaniemeläinen Tulenkantajat on ajankohtainen tänä vuonna kun Svart Records julkaisi rapkollektiivin debyyttialbumin vinyylipainoksen.

Toukokuun retroilu jatkui kun Ari Väntänen kirjoitti Anssi Kelan vähemmän tunnetusta albumista Aukio. Monille faneille tärkeäksi kasvanut levytys täyttää syksyllä kymmenen vuotta. Joose Keskitalon alias H.C. Slim sai ulos ensimmäinen englanninkielisen levytyksen alkukesästä 2019. Laulaja-lauluntekijän herkkyys välittyy kielestä riippumatta.

Laulaja-lauluntekijä Maritta Kuula on viehättänyt musiikkifaneja jo 1980-luvun alkupuolelta lähtien. Kuulalla on ollut aikaa soolouralle kun 500 kg lihaa on ollut tauolla. Kuuluisaa sukua on komeaa jatkoa Kuulan värikkääseen ilmaisuun. Suomirockin suurbändi Dingo eli kirkkaana liekkinä 1980-luvun puolivälissä. Pave Maijasen tuottama Kerjäläisten valtakunta oli lähes ylittämätön menestys. Bändin ensimmäinen tarina katkesi, mutta Neumann ja kumppanit säilyttivät luomiskykynsä soolona – ja jo muutaman paluun tehnyt Dingo toimii keikoilla edelleen.

Levyhyllyjen ulkomaiset avaukset tulivat Ruotsista ja Yhdysvalloista. Jerry Lee Lewis on nyt mukana konserttialbumilla Live At The Star Club, Hamburg. Killerin kovinta tasoa dokumentoinut kokonaisuus julkaistiin alun perin vuonna 1964. Ruotsalainen popsuuruus The Cardigans nousi 1990-luvulla kansainvälisesti tunnetuksi bändiksi, mutta paloi liki loppuun. Välttämättömän tauon ja horroksen aika taittui kun Long Gone Before Daylightin äänitykset alkoivat. Kesäkuun Levyhyllyt loppuivat pohdintaan Alice Cooperin trilogiasta 1980-luvun alusta. Väntäsen kanssa syvennyttiin Alice-diskografian vähemmän tunnettuun puoleen.

Musiikkikirjallsuutta
Levyhyllyjen viikoittain julkaistut artikkelit sisältävät musiikin taustoituksen, videoiden ja ajankuvan rinnalla kirjavinkkejä. Alkukesän 2019 artikkeleista pääsee eteenpäin esimerkiksi näillä:

Aho, Arja & Taskinen, Anne: Rockin korkeat korot – suomalaisen naisrockin historia! | WSOY 2003
Ainala, Lauri (toim.): Tuote | Svart Publishing 2018
Forss, Timo & Kiiskinen, Satu & Karttunen, Ari: Alumiinikuu – suomalaista rocklyriikkaa | Kirjayhtymä 1999

Cooper, Alice & Zimmerman, Keith & Zimmerman, Kent & Männistö, K. (kääntäjä): Alice Cooper, golfhirviö – Rokkarin 12 askelta golfaddiktiksi | Like 2008
Kela, Anssi: Kesä Kalevi Sorsan kanssa | Teos 2008
Miettinen, Karri (Paleface): Rappiotaidetta – suomiräpin tekijät | Like 2011

Miettinen, Karri (Paleface) & Salminen, Esa: Kolmetoista kertaa kovempi – räppärin käsikirja | Like 2019
Nazarenko, Salla: Neumann – Dingo-kipparin lokikirja | Into 2017
Neumann: Tähti ja meripoika – omaelämäkerta | Otava 1992

Saastamoinen, Mika: Parasta lapsille – Suomipunk 1977–1984 | Johnny Kniga 2007
Strand, Heini: Hyvä verse – suomiräpin naiset | Into 2019
Tosches, Nick: Helvetin tuli – Jerry Lee Lewisin tarina | Johnny Kniga 2008

Vapaaseen jakoon somessa ja verkkokirjastossa
Levyhyllyt on vapaasti jaettavaa ja hyödynnettävää vinkkiaineistoa. Sisältöjä voidaan jakaa kirjastojen kotisivulla, verkkokirjastossa ja somessa.

Levyhyllyjen käyttövalmiita syötteitä on mahdollista hyödyntää omassa seudullisessa Finnassa. Albumikuvituksen avulla havainnollistuva musiikin vinkkikaruselli voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi Outi-kirjastojen musiikkisivujen tapaan. Parilla klikkauksella päästään karusellin sisällä kymmenen arvion äärelle.

Vanhempiin artikkeleihin pääsee helposti Levyhyllyjen etusivun navigoinnista, kohdasta Arkistot.

Suoria yhteyksiä sisältöihin on jaossa myös emosivulta Musiikkikirjastot.fi ja somessa:

Levyhyllyt etusivu
Musiikkikirjastot.fi etusivu

Twitter @Musakirjastot
Facebook Musiikkikirjastot.fi

Anssi Kela: Aukio (2009).