Pohjoisen eKirjasto on valmistunut!

Pohjoisen eKirjasto -hanke (8.3. -31.12.2021) toteutettiin Rovaniemen kaupunginkirjaston ja Oulun kaupunginkirjaston yhteistyönä. Hankkeen verkostoon kuuluvat Kainuun, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan kuntien yleiset kirjastot. Hankkeessa luotiin Kainuun, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan alueelle yhteiset e-aineistot sisältävä Pohjoisen eKirjasto, jonka avajaisia vietettiin 19.1.2022. Hanke sai rahoitusta Opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Yhdessä tekemisen, kehittämisen, osallistumisen ja osallistamisen merkitys on ollut suuri Pohjoisen eKirjaston rakentamisessa ja ylläpidossa. Hankkeen aikana Pohjoisen eKirjaston rakentamiseen osallistui eri tavoilla satoja Kainuun, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan kuntien kirjastojen asiakkaita ja kirjastojen henkilöstöön kuuluvia. Hankkeessa on saatu arvokasta tietoa siitä, mitä laajan e-aineistoyhteistyön rakentaminen ja ylläpito vaativat. Pohjoisen eKirjastoa ylläpidetään verkostomaisesti Kainuun, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan kirjastojen yhteistyönä Oulun kaupunginkirjaston ja Rovaniemen kaupunginkirjaston organisoidessa ja koordinoidessa toimintaa. Yhdessä kehittämisestä saatuja tuloksia hyödynnettiin Pohjoisen eKirjaston ylläpitomallin rakentamisessa ja e-palveluvalikoiman ja sisältöjen valinnassa.

Pohjoisen eKirjasto -hankkeen onnistuneen toteutumisen edellytyksiä olivat yhdessä kehittäminen ja asiantuntijuuden jakaminen. Hankkeen tärkeimmät tulokset ovat Pohjoisen eKirjasto ja sen rakentamisesta saatujen kokemusten pohjalta laadittu Pohjoisen eKirjasto: Alueellisen eKirjaston rakentaminen ja ylläpito -malli. eKirjasto sisältää yhteensä 10 e-aineistopalvelua, joista yhdeksän on etäkäytettäviä. E-palvelut ovat tarjolla 59 kunnan 662 159 asukkaalle (2020) täysin maksutta kirjastokortin numerolla ja PIN-koodilla tai kirjautumatta kirjaston asiakaskoneilta. E-aineistoyhteistyön ansiosta Kainuun, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan pienemmätkin kunnat voivat tarjota asukkailleen erittäin laadukkaan ja laajan valikoiman e-aineistoja.

Pohjoisen eKirjasto: Alueellisen eKirjaston rakentaminen ja ylläpito -malli on rakennettu Pohjoisen eKirjaston rakentamisesta saatuja kokemuksia, verkoston asiantuntijuutta ja asiakkaiden ja kirjaston henkilöstön kyselyiden tuloksia hyödyntäen. Malliin on kirjattu erilaisia isossa e-aineistoyhteistyössä huomioon otettavia seikkoja, kuten miten yhteistyötä organisoidaan ja koordinoidaan, mitkä ovat eri osapuolten vastuut yhteistyössä, miten kulut jakautuvat ja mitä virallisia dokumentteja yhteistyön taustalla on. Pohjoisen eKirjasto: Alueellisen eKirjaston rakentaminen ja ylläpito -mallia voidaan hyödyntää muiden laajojen e-aineistoyhteistöiden rakentamisessa alueellisesti ja valtakunnallisesti.

Saat lisätietoja Pohjoisen eKirjaston rakentamisesta ja organisoitumisesta Pohjoisen eKirjasto: Alueellisen eKirjaston rakentaminen ja ylläpito -mallista ja hankkeen loppuraportista.

Lisätietoja:

Nina Sipola