Sosiaalinen media on paitsi viestinnän, markkinoinnin ja yhdessä olemisen väline, myös keskeinen tiedonhankinnan ja tiedon jakamisen väylä. Tietoja haetaan ja jaetaan yhteisöissä. Yhteisöllistä tiedonhankintaa tapahtuu useilla eri tavoilla:
- Wikipediassa luodaan tietoa yhdessä virtuaaliseen hakuteokseen. Yhteisö sekä luo sisällön että valvoo sen laatua.
- YouTube -videot sisältävät musiikkia, opastus- ja ohjevideoita, esitelmiä, koulutuksia. Useilla korkeakouluilla ja virastoilla on YouTubessa omat kanavansa, joiden sisältö on heidän tuottamaansa. Myös Slidesharestä löytää koulutusmateriaalia, joka on asiantuntijoiden laatimaa.
- Sosiaalisen median yhteisöissä ryhmissä tietoja jaetaan ja kysytään muilta ryhmän jäseniltä, esim. Facebook, Friendica.
- Keskustelusovelluksissa tietoa jaetaan tietoa, esim. Whatsapp, Telegram, Signal, Snapchat, Discord, Threema.
- Suosituksia ja arviointeja jaetaan, esim. Goodreads, LibraryThing, Blinklist, Reado.
- Tiedonjakamiseen tarkoitettuja sovelluksia on runsaasti, esim. Bluesky, Threads, Mastodon.
- Kuvien ja videoiden jakamiseen on omia sovelluksia, Pinterest, Instagram, Flickr, TikTok, Pixelfed.
- Jakamalla linkkivinkkejä eri palveluissa, esim. Diigo.
Sosiaalisen median tarjoama tieto muodostuu hyvin eri tyyppisistä lähteistä ja luotettavuuden arviointiin on kiinnitettävä tavallista enemmän huomiota.
Makupalat.fi:n on koottu verkkojuttelualustoja. Eurooppalaisia vaihtoehtoja palveluille voi etsiä GoEuropean-palvelusta.
Seuraava: Creative Commons -lisenssit