Sosiaalinen media tiedonhankinnassa

Tiedonhaun opastus

Sosiaalinen media on paitsi viestinnän, markkinoinnin ja yhdessä olemisen väline, myös keskeinen tiedonhankinnan ja tiedon jakamisen väylä. Tietoja haetaan ja jaetaan yhteisöissä. Yhteisöllistä tiedonhankintaa tapahtuu useilla eri tavoilla:

  • Wikipediassa luodaan tietoa yhdessä virtuaaliseen hakuteokseen. Yhteisö sekä luo sisällön että valvoo sen laatua.
  • YouTube -videot sisältävät musiikkia, opastus- ja ohjevideoita, esitelmiä, koulutuksia. Useilla korkeakouluilla ja virastoilla on YouTubessa omat kanavansa, joiden sisältö on heidän tuottamaansa. Myös Slidesharestä löytää koulutusmateriaalia, joka on asiantuntijoiden laatimaa.
  • Sosiaalisen median yhteisöissä ryhmissä tietoja jaetaan ja kysytään muilta ryhmän jäseniltä, esim. Facebook, Friendica.
  • Keskustelusovelluksissa tietoa jaetaan tietoa, esim. Whatsapp, Telegram, Signal, Snapchat, Discord, Threema.
  • Suosituksia ja arviointeja jaetaan, esim. Goodreads, LibraryThing, Blinklist, Reado.
  • Tiedonjakamiseen tarkoitettuja sovelluksia on runsaasti, esim. Bluesky, Threads, Mastodon.
  • Kuvien ja videoiden jakamiseen on omia sovelluksia, Pinterest, Instagram, Flickr, TikTok, Pixelfed.
  • Jakamalla linkkivinkkejä eri palveluissa, esim. Diigo.

Sosiaalisen median tarjoama tieto muodostuu hyvin eri tyyppisistä lähteistä ja luotettavuuden arviointiin on kiinnitettävä tavallista enemmän huomiota.

Makupalat.fi:n on koottu verkkojuttelualustoja. Eurooppalaisia vaihtoehtoja palveluille voi etsiä GoEuropean-palvelusta.


Seuraava: Creative Commons -lisenssit