Tälle sivulle on kerätty linkkejä pelitutkimuksiin, opinnäytetöihin ja väitöskirjoihin.
Sekä raha- että digitaalisia pelejä on tutkittu viime vuosina yhä enemmän. Tälle sivulle on koottu tutkimustietoa ja akateemisia artikkeleita erityisesti digitaalisesta pelaamisesta. Mukana on ainoastaan ilmaiseksi julkisesti saatavilla olevaa aineistoa. Jos haluat opinnäytteesi sivulle, ilmoita siitä mailitse: heikki.marjomaa@hel.fi
2021
- Tää on ainut harrastus, joka mulla enää on! Digitaalinen pelaaminen etäkoulua käyvien lasten arjessa. (Säynevirta 2020)
2020
- Digitaalisiin peleihin liittyvät kompetenssit Pohjois-Karjalan Vaara-kirjastoissa / Kuha, Lauri 2020
- Pelaajabarometri 2020 : Pelaamista koronan aikaan / Kinnunen, Jani; Taskinen, Kirsi; Mäyrä, Frans (2020)
- Video game playing and literacy: a survey of young people aged 11 to 16 (pdf) / Picton, Clark, Judge 2020
- Game Heritage: Digital Games in Museum Collections and Exhibitions / Nylund 2020
- Hyötypelien käyttö nuorten opetusmenetelmänä / Lappalainen, Aku 2020
- Lautapelin kehittäminen - Mitä kaikkea lautapelin suunnitteleminen pitää sisällään / Metsälä, Niko 2020
- ’’Uusi tapa olla sosiaalinen’’ - Verkkopelaajien sosiaaliset suhteet ja koettu yksinäisyys / Salminen, Meeri; Sokero, Anu 2020
- Poweria perheestä: lautapeli perheen vuorovaikutuksen tueksi / Lappi, Emma 2020
- Nuorten kokemuksia digitaalisen pelaamisen vaikutuksista / Huuhilo, Jenni; Kainlauri, Heidi; Ruotsalainen, Sari 2020
- Positiivisen pelikulttuurin kehittäminen Pelitalo Muikussa / Teittinen Miro 2020
- Nuorten kokemuksia verkkopeleistä / Immonen, henna 2020
- Naiset videopelaajina / Vesala, Sanni 2020
- Minun pelitarinani : kerronnallinen tutkimus digitaalisten pelien ja pelaamisen merkityksestä lapsuudessa ja nuoruudessa / Kallio, Teemu 2020
- Vapise jääkiekko, täältä tulee e-urheilu! / Röksä, Jarmo 2020
- Viisas tiimiorganisaatio: Case Stadin ammatti- ja aikuisopisto - Seppo.io-pelin käyttö tiimiorganisaatiossa / Korpinen, Susanna 2020
- Kohti pelisivistystä : Nuorten digitaalinen pelaaminen ja pelihaitat kotien kasvatuskysymyksen / Väitös: Meriläinen 2020
- Survey on Esports Player Organizations in Finland / Ylönen,Saana 2020
- Ei urheilua ilman pelejä – videopelin oikeudenomistajan mahdollisuus estää kilpailu elektronisen urheilun urheilukilpailumarkkinoilla / Puro, Marlo 2020
- Pelaamisen näköergonomia e-urheilussa / Samuelsson, Samuli 2020
- Pelaa kivutta: Aloittelevan e-urheilijan rasitusvaivojen ennaltaehkäisy / Honka, Kaija 2020
2019
- Näkymätön menestystarina: Pelitoiminnan ja pelaamisharrastamisen tilannekuvaus Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikatoimen kehittämiselle (pdf) / Neogames Finland 2019
- Designing Video Game Characters Based on an Unfamiliar Culture: case Skábma / Lamminpää, Sanna-Kaisa 2019
- Display the Gameplay but Playfully: Visual discourse analysis and comic-based research on game museums in Finland and South Korea / Park, Solip 2019
- Pelitutimuksen vuosikirja 2019 (pdf) / Arjoranta, Friman, Koskimaa, Mäyrä,Sotamaa, Suominen)
- Lautapelikokoelman perustaminen : case Järvenpään kirjasto / Lehtola 2019
- Pelitoiminnan Pieni Opas : Pelikasvatus osana Tikkurilan alueen nuorisotyötä /Tuomioksa 2019
2018
- Roolipelikansio 2020 Lite : Aloituspaketti uudelle pelinjohtajalle /Karvonen 2018
- Pelaajabarometri 2018 : Monimuotoistuva mobiilipelaaminen / Kinnunen, Lilja, Mäyrä 2018)
- In Gameplay : the invariant structures and varieties of the video game gameplay experience / Vahlo 2018)
- Kaupalliset tietokonepelit opetuksessa / Sihvo 2018
- "Sun pitää pelata oppiakses eikä pelata voittaakses" : Haastattelututkimus tamperelaisten harrastajien kehittymisestä elektronisessa urheilussa / Törnkvist 2018
2017
- Good Game Squad : Kilpapelaamista Nuorille / Kaartinen 2017
- ”Ethän sinä äiti heitä meidän peliohjelmia parvekkeelta?” : digitaalinen teknologia lasten kuvakirjoissa 2010-luvulla / Järvenpää 2017
- Problematic gaming behavior among adolescents and young adults : relationship between gaming behavior and health / Männikkö 2017
2016
- Digitaaliset pelit ikäihmisten elämässä (pdf) / Parviainen 2016
- Pelaajabarometri 2015 : Lajityyppien suosio / Mäyrä, Karvinen, Ermi 2016
- Tytöt pelitoiminnallisessa nuorisotyössä : Helsingin nuorisoasiainkeskuksen Pelitalon tyttökävijöiden kokemuksia toiminnasta / Renman 2016
- INSINÖRTTEJÄ, PIKKUPOIKIA JA PELAAVIA TYTTÖJÄ - Suomalainen tietokonepelaajaidentiteetti Pelit-lehden palstakirjoitusten ja lukijakirjeiden kautta tarkasteltuna 1992–2001 (pdf) / Nordling 2016
- Helmet-kirjastot Ropeconissa / Suikanen 2016
- Pelitutkimuksen vuosikirja 2016 / Toimituskunta:Koskimaa, Arjoranta, Friman, Mäyrä, Sotamaa 2016
- Elektroninen urheilu osana nuoren vapaa-aikaa : eSports-opas vanhemmalle / Kivikoski 2016
- Kyllä mä ainakin muistan sen et me vähän diipimpää puhuttiin’’, Nuorten kokemuksia poikien digitaalisen pelaamisen ryhmästä. / Arminen & Takalo 2016
- Naishahmoesitykset videopeleissä / Perttula 2016
- Pelit kirjastossa : Yleisten kirjastojen pelitapahtumien kartoitus / Rekilä 2016
- Erilaiset palkintomekaniikat free-to-play-peleissä / Hänninen 2016
- Noppia ja sanataidetta : roolipelikerho kirjastossa / Lamminen 2016
2015
- Kirjasto pelissä : pelit ja pelaaminen Suomen yleisissä kirjastoissa /Alava 2015
- Pelaaja on pelaajalle susi: Kriittinen analyysi dayz:n vallitsevasta pelitavasta / Pasanen 2015
- Pelillisyys tuo esiin nuorten kansalaispätevyyttä : Analyysejä nuorten yhteiskunnallisesta deliberaatiosta / Eränpalo 2015
- Real-time hermeneutics : meaning-making in ludonarrative digital games / Arjonranta 2015
2014
- Kutsunta- ja varusmiespalvelusikäisten miesten kokemuksia digitaalisesta pelaamisesta / Kosunen, Laakso, 2014
- Askelmerkit pelikeskusteluun : Opas vanhemmille ja ammattilaisille / Tanskanen, 2014
- Electronic Gaming and Psychosocial Adjustment (pdf) / Przybylsk, 2014
- Digitaalinen pelaaminen kirjastossa / Hyttinen, SEAMK, 2014
- The benefits of playing video games (pdf) / Granic, Lobel & Engels 2014
- Pelaajabarometri 2013 (pdf) / Mäyrä & Ermi 2014
- Pelin Paikka-loppuraportti (pdf) / Marjomaa & Oikkonen 2014
- Pelejä kansalle : erilaisten pelitapahtumien järjestäminen mahdollisimman pienillä resursseilla / Hessle 2014
2013
- Pelit, systeemidynamiikka ja oppiminen (pdf) / Harviainen & Lainema 2013
- Video game characteristics, happiness and flow as predictors of addiction among video game players (Hull, Williams & Griffiths 2013)
- Peliteollisuus – kehityspolku (Hiltunen, Latva, Kaleva 2013)
- Do television and electronic games predict children’s psychosocial adjustment?(Parkes et al. 2013)
- ”Kyllä minä tiedän, mitä haittaa pelaaminen voi aiheuttaa” – ja muita alkuopettajien käsityksiä lasten elektronisesta pelaamisesta. (Kivelä & Mehtälä 2013)
- ”Kuka tarvitsee netin sotapelejä?” Väkivaltaisten pelien diskurssit suomalaisessa verkkomediassa (Pasanen & Arjoranta 2013)
- Ikäihmiset ja Digitaaliset pelit – kyselyn tulokset (Intosalmi, Nykänen, Stenberg 2013)
- Media and Violence: An Analysis of Current Research (A Common Sense Media Research Brief, Winter 2013)
2012
- Pelaavat nuoret Vantaalla – selvitys vantaalaisten nuorten pelaamisesta ja pelihaitoista (Luhtala, Silvennoinen & Tenkanen 2012)
- Summary of violent computer games and aggression – an overview of the research 2000-2011 (Swedish media council 2012)
2011
- Pathological Video Game Use Among Youths: A Two-Year Longitudinal Study(Gentile et al. 2011)
- Pelaajabarometri 2011 (Karvinen & Mäyrä 2011)
- The Effects of Pathological Gaming on Aggressive Behavior (Lemmens, Valkenburg & Peter 2011)
2010
- Violent Video Game Effects on Aggression, Empathy, and Prosocial Behavior in Eastern and Western Countries: A Meta-Analytic Review (Anderson et al. 2010)
- Video-Gaming Among High School Students: Health Correlates, Gender Differences and Problematic Gaming (Desai et al. 2010)
- Pelaajabarometri 2010 (Kuronen & Koskimaa 2010)
- Tietokonepelaaminen naisten arjessa. (Toivonen 2010)
2009
- Video Game Effects—Confirmed, Suspected, and Speculative (Barlett, Anderson & Swing 2009)
2008
- Playing for Real: Video Games and Stories for Health-Related Behavior Change(Baranowski et al. 2008)
- The effects of video game playing on attention, memory, and executive control(Boot et al. 2008)
2007
- The Good, The Bad and the Ugly: A Meta-analytic Review of Positive and Negative Effects of Violent Video Games (Ferguson 2007)
- I Wish I Were a Warrior: The Role of Wishful Identification in the Effects of Violent Video Games on Aggression in Adolescent Boys (Konijn, Nije Bijvank & Bushman 2007)
- Social interaction in online multiplayer communities (Siitonen 2007)
- Problems with the Concept of Video Game “Addiction”: Some Case Study Examples (Wood 2007)
2006
- ‘Alone together?’ exploring the social dynamics of massively multiplayer online games (Ducheneaut et al. 2006)
- Project Massive: The Social and Psychological Impact of Online Gaming (Seay 2006)
2005
- The effects of action video game experience on the time course of inhibition of return and the effiency of visual search (Castel, Pratt & Drummond 2005)
- Tietokonepelit ja niiden pelaaminen (Salokoski 2005)
2004
- Pelien voima ja pelaamisen hallinta: Lapset ja nuoret pelikulttuurien toimijoina(Ermi, Heliö & Mäyrä 2004)
- Online computer gaming: a comparison of adolescent and adult gamers (Griffiths, Davies & Chappell 2004)
- Video games and the future of learning (Shaffer et al. 2004)
2003
- Playing With Fire – How do computer games affect the player? (Egenfeldt-Nielsen & Smith 2003)
- Video games in education (Squire 2003)