Tervehdys kaikki satujen ja pelien ystävät!
Haluaisin nyt esitellä teille uunituoreen palvelukonseptin, joka tuo satuhetkiin aivan uudenlaista syvyyttä ja jännitystä.
Pidemmittä puheitta: Saanko esitellä, Roolipelillinen satutunti
Mistä on kyse?
Roolipelillinen satutunti tarjoaa ainutlaatuisen tavan innostaa lapsia lukemaan ja tutustumaan satujen tarinoihin osallisella, interaktiivisella ja elämyksellisellä tavalla. Näillä satutunneilla lapset pääsevät itse osallistumaan tarinaan eläytymällä sen päähenkilöiden rooleihin. Satutunnin pitäjä puolestaan ottaa pelinjohtajan, eli eräänlaisen päätarinankertojan roolin, kuljettaen yhteistä tarinaa eteenpäin kertoen sadussa tapahtuvista asioista, jotka eivät ole suoraan tarinan päähenkilöiden valintoja. Kirjastot ovat perinteisinä satutuntien ja pelitoiminnan paikkoina mainio paikka näille seikkailuille, mutta myös muut paikat missä nautitaan satujen taiasta toimivat erinomaisesti.
Kuinka syntyi?
Roolipelillisen satutunnin synty liittyy ajatukseeni siitä, että roolipeleistä voisivat nauttia myös paljon nuoremmat pelaajat. Olen roolipelien osallisuuden ja tarinankerronnan vannoutunut ystävä, ja olen pannut merkille, että satutunti-ikäisillä on jo usein hyviä ajatuksia ja ideoita siihen, kuinka sadut voisivat toimia ja mennä, mutta jos satu luetaan orjallisesti suoraan kirjasta, nuo ideat menevät usein harakoille. Olenkin täysin vakuuttunut siitä, että roolipelillisten työkalujen tuominen satutunneille on aivan uudenlainen tapa innostaa lapsia lukemisen pariin. Näin syntyi idea roolipelillisistä satutunneista, missä lapset voivat astua satuun itse.
Muuta.
Sen haluaisin vielä erikseen mainita, että Roolipelillinen satutunti oli pilottivaiheessa testattavana Vaara-kirjastoissa. Erityiskiitokset siis peliä testipeluuttaneille Marianne Lappalaiselle ja Soila Salolle.
Mitä sisältää?
Roolipelilliset satutunnit etenevät seuraavasti:
1. Maailman valinta (Valitaan ja mietitään yhdessä millaisessa maailmassa satumme tänään tapahtuu)
2. Hahmojen luonti ja esittely (Luodaan tarinan päähenkilöt tuohon maailmaan)
3. Tehtävä saadaan (Sadun ensimmäinen kohtaus, päähenkilöt saavat toiminnalleen suunnan)
4. Tehtävä suoritetaan (Sadun tärkein kohtaus. Yhteistyötä, ideointia, mokia ja onnistumisia)
5. Hahmot palaavat kotiin (Sadun loppukohtaus. Kuinka tarina päättyy?)
6. Loppu & purkurupattelu (Satumaailmasta poistuminen ja sadun aikana pelaajille heränneet ajatukset)
Roolipelilliset satutunnit ovat siis täynnä jännitystä, seikkailua ja ennen kaikkea mielikuvitusta ja ideoiden vapaata lentoa!
Ropesatutunnin kesto on täysin ohjaajan määriteltävissä käytettävissä olevan ajan mukaan. Hahmonluontiin (2) kannattaa kuitenkin varata reilusti aikaa pelin alusta. Tehtävän suorittaminen (4) vie myös noin puolet tarinalle varatusta ajasta, Esimerkiksi tunnin ajasta menisi kohtaan 2 vähintään 10 minuuttia, kohtaan 4 vähintään 30 minuuttia ja loput 20 minuuttia voisi jakaa viiden minuutin jaksoihin kohdille 1, 3, 5 & 6.
Miksi kannattaa ottaa käyttöön?
Roolipelilliset satutunnit tarjoavat monia hyötyjä. Ne edistävät mielikuvituksen kehittymistä, rohkaisevat lapsia lukemaan ja tutkimaan satuja, niiden lainalaisuuksia ja rakenteita, sekä vahvistavat vuorovaikutustaitoja. Lapset oppivat yhdessä muiden kanssa, jakavat kokemuksiaan ja kehittävät luovaa ajatteluaan. Näillä satutunneilla nimenomaan lapsilla on valta ja heidän mielipiteitään ja toiveitaan tarinan kulusta kuunnellaan ja arvostetaan.
Kuinka pääsen alkuun?
Jos haluat siis kokea roolipelillisten satutuntien taian itse, lataa itsellesi maksuton pdf-kirja tästä linkistä ja aloita roolipelillisen satutuntisi valmistelu vaikka heti!
Jos tykkäät enemmän lukea paperiversiota niin printtaa itsellesi kopio. Minikirja sisältää myös heti valmiita satupohjia kuuteen erilaiseen maailmaan, sekä käteviä työkaluja ja seikkaperäiset ohjeet roolipelillisen satutunnin järjestämiseen.
Roolipelilliset satutunnit ovat loistava tapa tuoda satu eloon ja innostaa lapsia lukemisen pariin. Tule siis mukaan seikkailuun ja anna sekä oman että satutuntilaistesi mielikuvituksen lentää vapaasti!
-Heikki / Pelin paikka