Koulutus ja seminaarit

Opi osallisuutta: Rohkeutta ja työkaluja ottaa kaikki mukaan -webinaari

Miten ottaa asiakkaat ja muut toimijat mukaan kirjaston toiminnan ja tilojen suunnitteluun?

AKE Porvoo järjestää syys-lokakuussa osallisuuteen ja osallistamiseen liittyvän Opi osallisuutta -koulutuskokonaisuuden, jossa voit oppia lisää työkaluja ja saat rohkeutta ottaa asiakkaat ja muutkin toimijat entistä vahvemmin mukaan kirjastosi toiminnan kehittämiseen, oli kyse palveluista, tapahtumista, tiloista tai muunlaisista tarpeista.

Aloitamme kirjastojen parhailla kokemuksilla yhteiskehittämisestä ja asiakkaiden osallistumisesta. Keskustelevassa webinaarissa pääset kysymään juuri sinua kiinnostavista asioista ja nappaamaan parhaat ideat omaan toimintaan.

Koulutuksen toisessa osassa pääset harjoittelemaan käytännössä erilaisia menetelmiä. Webinaariin mahtuu mukaan isompi joukko osallistujia, käytännön harjoituspäivään 20-30 osallistujaa.

Kouluttaja

Kouluttajana toimii vertaisarvioitu ratkaisukeskeinen valmentaja ja fasilitaattori Lari Karreinen Osana Oy:sta.

Osallistujille tuli olo, että he ovat etusijalla ja ovat turvassa. Ohjasitte kirjaston kehittämisprosessia olematta ohjaajia.

Webinaarin ohjelma

Webinaarissa esitellään käytännössä Uudenmaan eri kirjastojen osallisuusesimerkkejä ja niissä hyödynnettyjä osallistamismenetelmiä. Osallistujat pääsevät myös oppimaan toisiltaan aiheesta. Webinaarin vetää kouluttaja Lari Karreinen.

Webinaarissa esittelyssä:

• Keravan kirjasto ja nuorten osallisuus / Anna Jalo, nuorten kirjastopedagogi
  • Loviisan kirjasto ja uuden kirjaston suunnittelu / Jaana Laaksonen, hankesuunnittelija
  • Helsingin kaupunginkirjasto ja asiakasyhteisö Kirjastoheimo / Satu Niskanen, informaatikko, asukasosallisuus ja kumppanuudet

Nuorten kirjastopedagogi Anna Jalo puolestaan kertoo, kuinka keravalaiset nuoret keskustelevat, vaikuttavat, ilmaisevat itseään ja tekevät tapahtumia, sekä miten sellaista mahdollistetaan.

Loviisan hankkeessa Kirjaston kautta merkityksellisyyteen – Kirjaston tila- ja palvelutarpeiden osallistava kartoitus hankesuunnittelija Jaana Laaksonen on osallistanut laajasti eri toimijoita kirjaston tilojen suunnitteluun liittyen. Toiveissa on uusi kirjastotalo, ja osallistamisella tavoitellaankin kirjaston merkityksen ymmärtämistä ja uusia panostuksia kirjaston kehittämiseen.

Helsingin kaupunginkirjaston informaatikko Satu Niskanen kertoo kirjaston asiakasyhteisöstä Kirjastoheimosta, jossa vapaaehtoiset kaupunkilaiset osallistuvat kirjastotoiminnan suunnitteluun ja arviointiin.

Keskustelemme esitysten jälkeen pienryhmissä ja esiintyjät vastaavat kysymyksiin. Osallistuthan kuvan ja äänen kanssa, mikäli mahdollista. Kysymyksiä voi esittää myös chatin kautta.

Kenelle?

Koulutuskokonaisuus on suunnattu kaikille, jotka tarvitsevat työssään osallistavia menetelmiä. Koulutus on tarkoitettu ensisijaisesti Uudenmaan yleisissä kirjastoissa työskenteleville kirjastoammattilaisille, webinaariin voi tulla mukaan myös muilta alueilta.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen

Ilmoittaudu mukaan viimeistään 20.9. Saat teams-linkin ilmoittautumisajan päätyttyä. Ilmoittautumislinkki webinaariin

Muista myös koulutuksen toinen osa:

Osa 2 9.10. Klo 9-16 Vaikuttava osallisuus ja käytännön fasilitointimenetelmät kirjastoille, Keravan kirjasto, Pentinkulma-sali

Alkaa
Päättyy