Koulutus ja seminaarit

Liboppi-kahvit: Ympäristötyö kirjastoissa

Seurattavissa verkossa

Vaasan ja Porvoon AKEt järjestävät 28.8.2024 klo 13–14 yhteiset Liboppi-kahvit, jossa esitellään toukokuussa julkaistua kurssia Ympäristötyö kirjastoissa. Kahveilla on mukana myös Leila Väänänen Helsingin kaupunginkirjastosta, jonka ideasta Liboppi-kurssi on saanut alkunsa. Kurssi koostuu asiantuntijoiden kirjoittamista artikkeleista sekä Kirjastojen ympäristötyö näkyväksi ja teräväksi -hankkeen (2023) materiaaleista.

Kurssin sisältö

Ympäristötyö kirjastoissa -kurssi tutustuttaa kirjastojen kestävän kehityksen työhön. Kurssi koostuu viidestä osiosta, joissa johdannon kautta pääset pohtimaan kunkin osion teemaan liittyviä tehtäviä sekä tutustumaan lisämateriaaleihin. Kurssi käsittelee ympäristökasvatusta sekä yleisellä tasolla että erityisesti kirjastoissa, ympäristötunteita, yleisten kirjastojen hiilijalanjälkeä sekä Agenda 2030 -tavoitteita. Voit käydä kurssia läpi oman kiinnostuksesi mukaan, sillä se sisältää paljon lisämateriaaleja. Kurssin tekemistä osissa suositellaan ja sen kesto on arviolta 6–8 tuntia.

Kenelle?

Kurssi on suunnattu kaikille kestävästä kehityksestä kiinnostuneille kirjastolaisille.

Lisätietoa kirjastojen ympäristötyöstä löydät Vihreä kirjasto-sivustolta. Sivusto edistää ympäristötyötä kirjastoissa, jakaa koko kirjastokentän ympäristötietoa, kehitettyjä ympäristötyökaluja sekä koulutusmateriaaleja.

Mikäli et pääse mukaan etäkahveille, kurssiin voi tutustua myös omatoimisesti osoitteessa liboppi.fi. Löydät kurssin Kirjaston yhteiset -osiosta. Jos et ole vielä tottunut Liboppi-käyttäjä, saat kahveilla myös opastusta tunnusten tekemiseen ja sivuilla navigointiin.

Liboppi-kahveille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen, joten liity mukaan tästä linkistä.

elina.karioja@porvoo.fi

Kaupunki