Koulutus ja seminaarit

Monien kielien ja kulttuurien kirjasto –seminaari 11.4.2024

Seurattavissa verkossa

Työskenteletkö monikielisten asiakkaiden kanssa? Kuinka kirjastosi on huomioinut heidät?

Monikielinen kirjasto järjestää Monien kielien ja kulttuurien kirjasto -seminaarin torstaina 11.4.2024, klo 12-16.

Vuosi 2024 on monikielisyyden teemavuosi yleisissä kirjastoissa ja se käynnistettiin opetus- ja kulttuuriministeriön aloitteesta. Teemavuoden lähtölaukauksena on ollut Satakielikuukausi ja nyt ohjelma jatkuu Monien kielien ja kulttuurien kirjasto -seminaarilla.

Kirjastojen asiakaskunta monikielistyy ja edustaa useita kulttuureita. Kirjastojen tulee vastata tähän muutokseen sekä aineistoillaan että palveluillaan.

Iltapäivän aikana kuulemme puheenvuoroja kielitieteilijän näkökulmasta, monikielisistä lapsista lukijoina, kulttuurienvälisestä viestinnästä ja monikielisestä asiakastyöstä kirjastossa.

Voit osallistua seminaariin Oodissa tai etänä. Tapahtumapaikkana on Keskustakirjasto Oodin Kuutio, Helsingissä.

Neljäkymmentä (40) nopeinta ilmoittautujaa mahtuu mukaan paikan päälle Oodiin. Ilmoittaudu Oodiin tällä lomakkeella.

Kirjastokaista striimaa ja tallentaa tilaisuuden. Voit seurata seminaaria Kirjastokaistalta.

Tervetuloa kuulemaan ja osallistumaan!

Monien kielien ja kulttuurien kirjasto -seminaari 11.4.2024 ohjelma:

12.00-12:15      Tervetuloa! Monikielisyyden teemavuosi kirjastoissa 2024.
12:15-13:00      Monia kieliä vai monikielisyyttä? FT Lotta Aunio, Afrikan tutkimuksen dosentti, bantukielten vanhempi yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto.
13:05 – 13:50   Monikielinen lapsi lukijana, FM Annastiina Kettunen, projektisuunnittelija, Niilo Mäki instituutti.
13:50 – 14:05 (15 min)   TAUKO
14:05 – 14:50    Kirjasto on kielten rikas kosteikko /  FT  Ritva Hyttinen, lehtori, Turun ammattikorkeakoulu.
14:55 – 15:25    Kirjasto monikielisenä ja -kulttuurisena ympäristönä. / Wiam Alrubaei, kirjastoneuvoja, Espoon kaupunginkirjasto.
15:25 – 16:00     Keskustelua ja seminaaripäivän päättäminen.

Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia. Seminaari on maksuton.

Lisätietoja tilaisuudesta: monikielinen.kirjasto@hel.fi.

Kaupunki
Helsinki
Sijainti
Keskustakirjasto Oodin Kuutio
Alkaa
Päättyy
Organisaatio
Monikielinen kirjasto
Yhteyshenkilö
Eeva Pilviö
Materiaalit tilaisuuden jälkeen

Seminaari tallennetaan ja tekstitetään Kirjastokaistalle.

Koulutuksen tai seminaarin aihe