Koulutus ja seminaarit

Digisivistys kansalaistaidoksi -webinaarisarja käytettävissä

Todella korkeatasoinen Digisivistys kansalaistaidoksi -webinaarisarja on nyt vapaasti käytettävissä Avointen oppimateriaalien kirjastossa. Tallenteet voi katsella omaan tahtiin tai "kisakatsomossa" ja niille tarjotaan myös upotuskoodi sivustoja varten.

Oppimateriaali sisältää 5 webinaaritallennetta sekä idea- ja ohjevihkosen digilukutaidon opettamiseen. Materiaalit tuotettiin OKM:n rahoittamassa Digisivistys kansalaistaidoksi -hankkeessa. Asiantuntijat Pipsa Havula, Mikko Hyppönen, Suvi Uski, Harto Pönkä ja Laura Savolainen luennoivat kansalaisopistojen ja kirjastojen henkilökunnalle digitaaliseen informaatiolukutaidon teemoista. Webinaareihin osallistuneiden kanssa ideoitiin pedagogisia työkaluja digitaalisen informaatiolukutaidon jakamiseksi.

Hanke toteutettiin 2022-2023 yhdessä Kvs-säätiön, Faktabaarin, Helsingin kaupunginkirjaston ja Kansalaisopistojen liitto KoLin kanssa. Luentotallenteet ja niiden pohjalta tuotettu pedagoginen materiaali (pdf) on jaettu avoimesti. Saavutettavuuden vuoksi luentotallenteet on tekstitetty suomeksi.

Organisaatio
Kansalaisopistojen liitto, Helsingin kaupunginkirjasto, Faktabaari ja Kansanvalistusseura