E-kirjastohankkeen ohjausryhmän pöytäkirja 30.11.2022

Paikka: Teams, sähköinen kokous
Aika: 30.11.2022, klo 14.00–15.30
Paikalla: Hormia-Poutanen, Kristiina; Nousiainen-Hiiri, Virva; Savinainen, Päivi; Selkee, Johanna; Vänttinen, Katri
Paikalla lisäksi: Sivulainen, Suvi: projektipäällikkö, kokouksen sihteeri; kohta 3: Joona Kutilainen-Pennanen ja Juha Tarvainen; kohta 4: Anna Pyyluoma.

1. Kokouksen avaus

Puheenjohtaja Virva Nousiainen-Hiiri avasi kokouksen kello 14.02

2. Edellisen kokouksen pöytäkirjan hyväksyminen

Hyväksyttiin 6.10.2022 kokouksen pöytäkirja.

3. E-kirjaston teknologiaratkaisu: Alustavalinta

E-kirjastohankkeen teknologia-asiantuntija Joona Kutilainen-Pennanen esitteli teknologian alustavalintaa varten kerätyt tiedot. Library Simplified -alustapilotin toteuttaja Juha Tarvainen, Ellibs Oy, esitteli avoimen lähdekoodin alustan ja löydökset. Todettiin, että päätös teknologiasta ja organisaatiosta liittyvät toisiinsa ja ovat erittäin keskeisiä ja monitahoisia päätöksiä. Avointa keskustelua teknologiaratkaisun eri puolista toivottiin nopealla aikataululla.

4. Organisaatiomalli

Projektipäällikkö esitteli lyhyesti organisaation valintaan liittyvät perustiedot. Kirjastojen kustannuskyselyn tulokset ovat saatavilla hankkeen verkkosivuilla

Todettiin myös, että mm. OKM ja AVI seuraavat kirjastohenkilökunnan määrää eli ei voida ajatella, että työtä siirtyisi sellaisenaan paikalliskirjastoista e-kirjastoon. Toisaalta e-osaamisen ja digin hankintaosaamisen keskittäminen on järkevää. E-kirjasto voisi mahdollistaa kirjastoille vieraamman osaamisen keskittämisen niin, että kirjastot selviävät kirjastolain vaatimuksista myös tältä osalta.

Organisaatiomallia avoimen lähdekoodin lähtökohdista Kansalliskirjaston ja hankkeen kanssa työstänyt Anna Pyyluoma, Gofore, esitteli tehdyn työn. Todettiin, että YKN ei ole juridinen taho eikä voi olla e-kirjaston omistajana. Todettiin, että nyt ollaan rakentamassa pysyvää toimintaa, joka on voitava resursoida palvelun tarjoamiseksi ja toiminnan osa-alueiden kriittisyys on arvioitava oikealle tasolle alusta asti. Toisaalta kirjastojen rahoitusosuus tuo tähän paineita, ja kuntakentällä henkilöstöresursseista ollaan erittäin tarkkoja. Rooleista todettiin, että viestinnän on oltava ydintiimissä / kehitystiimissä. Juridisen osaamisen osalta on mietittävä, onko tarve kokopäiväistä eikä esitetyn pistemäistä.

Kokous päättyi kohdan 4 jälkeen noin kello 15.45. Muut asiat siirretään ylimääräiseen kokoukseen. Projektiryhmä ryhtyy suunnittelemaan vuorovaikutteista tilaisuutta joulukuulle.