Koulutus ja seminaarit

Asiantuntijaviestinnän haastavat tilanteet

Seurattavissa verkossa

Tämä koulutus tarjoaa vinkkejä siihen, miten kirjastoammattilainen voi löytää oman roolin viestijänä, myös haastavammissa tilanteissa. Erityisesti pureudutaan kysymykseen, kuinka asiantuntija voi valmistautua sosiaalisen tai perinteisen median puimiin kohuihin ja muihin negatiivisiin ilmiöihin. Mitä kannattaa ottaa huomioon kriisiviestinnässä, ja miten pärjätä median kanssa?

Päivän ohjelma

9 — 11.30 Oma työ esiin somessa ja haastavan somen tilanteiden hallinta / Piritta Seppälä, viestintäkouluttaja, puhuja ja tietokirjailija, Viestintä-Piritta

11.30 — 12.30 Lounastauko

12.30 — 13.45 Viranhaltija kriisin keskellä – kuinka selvitä median kanssa / Merja Mähkä, sijoittaja, kirjoittaja ja puhuja

* Voit halutessasi ilmoittautua vain aamu- tai iltapäivään.

Lisätietoa sisällöstä

klo 9 — 11.30 Oma työ esiin somessa ja haastavan somen tilanteiden hallinta / Piritta Seppälä

Aamupäivän aikana perehdymme siihen, miten jokainen meistä voi omalla tavallaan tuoda työtään esille omilla sosiaalisen median kanavillaan. Mitä useampi meistä tekee työtään näkyväksi myös somessa, sitä enemmän kirjastojen merkityksellisyys myös ymmärretään. Saamme myös käytännönläheisiä oppeja siihen, miten hallita sosiaalisen median haastavammat tilanteet ja keskustelut.

Koulutusosion sisältö:

• miksi somessa myös omalla profiillilla ja mitä hyötyä siitä voi olla
  • kanavakatsaus kirjastotoimijan näkökulmasta: Facebook, Instagram, LinkedIn ja Twitter
  • työ- ja yksityisminän erottelu some-kanavilla
  • ajankäyttö somessa työroolissa
  • muutamia vinkkejä erilaisiin somesisältöihin
  • millaisia haastavia sometilanteita voidaan kohdata
  • tunteiden hallinta erilaisissa tilanteissa
  • vinkkejä haastavien keskustelujen hoitamiseen taitavasti
  • esihenkilön rooli somekriiseissä

Kouluttajanamme toimii viestinnän ja sosiaalisen median asiantuntija Piritta Seppälä Viestintä-Piritta Oy:sta. Piritta räätälöi koulutuksiaan osallistujien tilannetta vastaavaksi. Osallistujat saavat ennen koulutusta vastattavakseen ennakkokyselyyn, jossa voivat kertoa toiveista ja kohtaamaan sometilanteista Pirittalle jo ennakkoon. Koulutuspäivän aikana jatkamme keskustelua aiheista myös syvemmin.

Klo 12.30 — 13.45 Viranhaltija kriisin keskellä – kuinka selvitä median kanssa / Merja Mähkä

• Kriisin anatomia. Miten kriisi mediassa syntyy ja mitä toimituksissa silloin tapahtuu?
  • Miten sosiaalinen media vaikuttaa uutistyöhön kriisissä?
  • Kriisin elinkaari – koska se on ohi?
  • Näin pärjäät! Konkreettiset vinkit median kohtaamiseen, toimittajien odotuksiin ja haastatteluihin
  • Miten tästä eteenpäin? Mediakriisi on aina myös sisäinen kriisi, miten siitä toivutaan?

Kohderyhmä ja ilmoittautuminen

Sitovat ilmoittautumiset viimeistään 16.3.2022 Webropol-lomakkeella.

Kohderyhmä: kirjastojen esihenkilöt ja muut viestintää tekevät työntekijät.

Koulutukseen mahtuu maks. 30 osallistujaa. Etusijalla on Etelä-Karjalan, Kanta-Hämeen, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen yleisten kirjastojen henkilöstö, mutta koulutukseen voi ilmoittautua myös alueen ulkopuolelta.

Teams-etäkoulutus
Alkaa
Päättyy
Organisaatio
Lahden kaupunginkirjasto, alueellinen kehittämistehtävä
Hanna Pitkänen
Puhelin
Maksuton
Materiaalit tilaisuuden jälkeen

Koulutuksesta ei tule tallennetta.