Lahden kaupunginkirjasto järjesti Instagramin välityksellä pienten lasten perheille suunnattuja lukupiirejä eli Lukusankarilukupiirejä. Nimi Lukusankari tulee Lahdessa olevasta alle kouluikäisten lukudiplomista. Lukupiirien ideana oli, että niissä luetaan lyhyitä tarinoita (kuvakirjoja) ja tehdään tarinoiden innoittamana kivoja tehtäviä yhdessä perheen kanssa.
Tavoitteena oli myöskin saada lapsiperheet lukemisen ja kivojen kirjojen pariin heti pienestä pitäen.
Lukupiirit järjestettiin kokonaan Instagramissa, eli ilmoittautuminen sekä varsinainen osallistuminen vaati osallistujilta Instagram-tilin. Lukupiiriryhmiä (kuten diplomissakin ikäryhmiä) oli kolme: 0-1-, 2-3- ja 4-5-vuotiaille.
Ilmoittautuminen onnistui kirjaston IG-tilin storyn puolelle julkaistujen tarinoiden kautta. Tarinoissa kerrottiin ensin mistä on kyse ja sitten jokaiselle ryhmälle oli oma tarinansa, jonka kautta pystyi ilmoittautumaan haluamaansa ryhmään. Tarinat tallennettiin myös kohokohtiin, jotta ilmoittautua pystyi myös muuna aikana. Tarinoihin nämä info- ja ilmoittautumisjulkaisut laitettiin ensimmäisen kerran kahta viikkoa ennen lukupiirin alkua ja sen jälkeen tasaisin väliajoin viimeiseen ilmoittautumispäivään saakka. Ilmoittautuneiden nimimerkit kerättiin ylös, ja lukupiirin aloituspäivänä jokaiselle ryhmälle luotiin oma ryhmäkeskustelu, jonne ilmoittautuneet lisättiin. Jokaiselle ilmoittautuneelle laitettiin myös heti ilmoittautumisen yhteydessä aloitusviesti, jossa kiitettiin ilmoittautumisesta ja kerrottiin mitkä kirjat lukupiirissä luetaan. Samalla kehotettiin hankkimaan kirjat lukupiirin alkuun mennessä ja olemaan yhteydessä, mikäli kirjoja ei ehdi jostain syystä saamaan. Jemmasimme varalta yhdet kappaleet kutakin kirjaa, siltä varalta, että joku sattuisi niitä äkisti tarvitsemaan.
Lukupiirin aloituspäivänä, ryhmien luonnin jälkeen, ryhmiin laitettiin aloitusvideo. Videolla toivotettiin osallistujat tervetulleeksi lukupiiriin ja kerrottiin lyhyesti mitä tuleman pitää. Tämän jälkeen jokaista osallistujaa pyydettiin lyhyesti esittelemään itsensä ja vähän myöhemmin saman päivän aikana laitettiin tiedoksi ensimmäinen kirja ja siihen liittyvät tehtävät.
Luettavia kirjoja oli yhteensä neljä, ja koska lukupiirit kestivät kaksi viikkoa, laitoimme kirjat tehtävineen tiedoksi aina maanantaisin ja keskiviikkoisin. Toivoimme osallistujien suorittavan kirjan lukemisen ja tehtävät aina seuraavan kirjan julkaisuun mennessä sekä kirjoittamaan kommentteja ja/tai lähettämään kuvan/videon hetkestä. Muuten lukupiiriin osallistumiselle ei ollut mitään tiettyä aikaa, vaan jokainen osallistuja sai kirjoitella keskusteluun parhaaksi katsomanaan aikana. Ryhmän vetäjä vastasi viesteihin pääsääntöisesti arkipäivisin.
Kun lukupiiri lähestyi loppuaan, osallistujia kiiteltiin ja pyydettiin antamaan vielä palautetta lomakkeen kautta. Samalla vinkattiin, että kukin voisi halutessaan suorittaa helposti Lukusankaridiplomin loppuun, sillä lukupiirin aikana diplomikirjoja oli luettu jo 4/6.
Lukusankarilukupiirit osoittautuivat menestykseksi, osallistujat suorittivat tehtäviä mallikkaasti ja keskustelu oli pääosin sujuvaa. Saimme paljon positiivista palautetta!
Jos olet kiinnostunut lukupiireissä luetuista kirjoista tehtävineen, ole yhteydessä! Vastaamme mielellämme myös muihin mahdollisiin kysymyksiin.
- Varmista, että valitsemiasi kirjoja on reilusti saatavilla, jotta jokainen lukupiiriläinen ehtii saamaan kirjat ajoissa. Ilmoittautumiselle voisi olla hyvä olla viimeinen ilmoittautumispäivä, koska ihan viime tipassa ilmoittautuneet eivät ehtineet niin hyvin (tai ollenkaan mukaan) ryhmän rytmiin, koska kirjojen hankinta myöhästyi.
- Erittäin hyvä markkinointikanava tälle tapahtumalle oli Facebookin paikallisten vanhempien ryhmät.
- Instagramissa lähetetyt videot voivat olla max. minuutin mittaisia. Jos video on pidempi, se pitää lähettää useammassa pätkässä tai ladata kokonaisena esim. Youtubeen ja laittaa ryhmään linkki.
- Ryhmissä oli 7-12 osallistujaa, joka vaikutti aika hyvältä määrältä. Pienemmissä olisi ehkä ollut paljon vähemmän keskustelua, mutta olisiko keskustelu toisaalta voinut olla vapaampaa? Suuremmissa ryhmissä olisi keskustelua (viestejä) voinut tulla ehkä jopa liikaa.
- 0–1-vuotiailla ikätasojen erot olivat ehkä liian suuria, olisiko tämä ryhmä pitänyt jakaa vielä kahtia?
- Palautteen mukaan kirjojen lukutahti oli joillekin liian nopea: olisiko kirjoja pitänyt olla vähemmän?