Levyhyllyt esittelee | kesä 2020

Levyjä ja lukemista kirjastosta

Musiikkikirjastot.fi:n vinkkiblogi Levyhyllyt jatkoi valtakunnallista musiikkivinkkausta kesällä 2020.

Linkit musiikkiin ja kirjallisuuteen – ja muihin Levyhyllyihin
Levyhyllyjen artikkelien loppupäässä oli tuttuun tapaan mukana levytysten ja kirjallisuuden Finna.fi-saatavuuslinkitykset. Levyhyllyjen sisäiset ristiinvinkkaukset taustoittavat kaikkia artikkeleita. Lisäentryt veivät esimerkiksi Ruusuista kohti Disco Ensembleä ja Leevi And The Leavingsistä eteenpäin Maustetyttöihin.

Tehosekoitin: Freak Out (1999).

Levyhyllyt | Uutta ja retroa pintaa syvemmältä
Kesän kynnyksellä 2020 Ari Väntänen tarttui superbändi Ruusuihin. Toinen albumi oli erinomainen näyttö siitä, että loisteliaan debyytin jälkeiset ideat kantavat. Syvä ja runollinen elektromaailma soi hengästyttävällä intensiteetillä. Kantrilegenda Willie Nelson on ehtinyt tehdä valtavan musiikkiuran, joista tehdä löytöjä. 1998 julkaistu Teatro on herkkä kokonaisuus, jota laitettiin kokoon tuottajaguru Daniel Lanois’n kanssa.

Muusikko ja yleisnero Gösta Sundqvistin ja Leevi And The Leavingsin joutsenlauluksi jäänyt Hopeahääpäivä pääsi Levyhyllyihin kesäkuussa. Väntänen:

Leevi And The Leavingsin kenties merkittävin ja tunnistettavin piirre, Sundqvistin empaattinen kyky lähestyä mitä rumimpia paikkoja koskettavasta kulmasta, on Hopeahääpäivällä ennallaan.

Vuosia suomalaisen rockin peruspilareihin kuulunut Tehosekoitin on jälleen ajankohtainen. Vinyyliin pakattu studioalbumien komea sarja vinyylinä sisältää myös Tehis-klassikon Freak Out (1999). Tuntuu aina hyvältä palata biiseihin Valonkantaja tai Asfaltti polttaa. Odotus popartisti Alman debyyttialbumia kohti nousi lähes kohtuuttomiin. Pian julkaisun jälkeen Levyhyllyjen aiheena ollut Have U Seen Her? on erinomainen näyttö siitä, miten artistin musiikinteko on myyntistrategiaa tärkeämpää.

Metallimusiikin legenda King Diamond oli Väntäsen aiheena heinäkuussa. Konseptialbumi ”Them” on tanskalaisbändin kolmas - ja yksi unohtumattomimmista. Laulaja-lauluntekijä Tracy Chapman nousi maailmanlaajuiseksi artistiksi self-titled -albumillaan vuonna 1988. Chapmanin laulunaiheet ovat yhä ajankohtaisia. Biisit Talkin’ Bout A Revolution, Fast Car ja Across The Lines nousivat uudestaan valoon Black Lives Matter -liikkeen kanssa.

Kiinnostus myyttistä Elvis Presleytä kohtaan ei laannu. Jani Matti Juhanin ensimmäinen cover-levy Elvistä on kovatasoinen setti. Samaa tasoa löytyy Danzigin kokonaisuudelta Danzig Sings Elvis. Yhdysvaltalainen Sylvain Sylvain nousi valokeilaan New York Dollsin kitaristina. Vähemmälle huomiolle jäänyt sooloura oli suurimmaksi osaksi muodikkaasti out-of-place, mutta Sylvain Mizrahin musiikki elää rajattoman monta sydämenlyöntiä pidemmälle Väntäsen artikkelin kautta.

Elokuun alussa Levyhyllyt pohti Paul Simonin klassikkoa Graceland. Albumi nosti Simonin uran uuteen kukoistukseen vuonna 1986, aseina ennakkoluuloton muusikkous ja hiteiksi nousseet klassikkobiisit The Boy In The Bubble ja You Can Call Me Al. Puoli vuosikymmentä Litku Klemetin supisuomalaista lauluntekijyyttä on ollut vilkas. Viiden albumin putki 2016–2019 on poikkeuksellisen tasokas. Toimituksen lämmin suositus indieaarrejahtiin.

Mitä on ”maaginen realismi”? Ainakin se on jotain, mitä Pariisin Kevät tekee. Lauluntekijä Arto Tuunela kirjoitti bändille biisejä kuten Saari, Kesäyö ja Kevät. Kolmoslevy Kaikki on satua on nimensä veroinen kokonaisuus. 1960-luvun pophysteria oli totta myös meillä, ei vain suuressa maailmassa. Tätä konkretisoi osaltaan The Renegades, Suomesta muutamaksi vuodeksi taiteellisen kodin ja vankan fanipohjan saanut tulokas Britanniasta. Neljä nuorta muusikkoa olivat ihania hahmoja, ja erityisesti suomalaisille nuorille tärkeä rock-elämys. Hehän bändin löysivät ensimmäisenä.

Tracy Chapman (1988).

Vapaaseen jakoon somessa ja verkkokirjastossa
Levyhyllyt on vapaasti levitettävää ja hyödynnettävää vinkkiaineistoa. Kaikki voivat jakaa ja kommentoida sisältöjä. Kirjastoissa sisältöjä voidaan levittää esimerkiksi kirjastojen kotisivun, verkkokirjaston ja somen eri kanavien avulla.

Syöte valmiina käyttöön
Levyhyllyjen käyttövalmiita syötteitä on mahdollista hyödyntää omassa seudullisessa Finnassa. Albumikuvituksen avulla havainnollistuva musiikin vinkkikaruselli voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi Keski-kirjastojen musiikkisivun tapaan. Parilla klikkauksella päästään karusellin sisällä kymmenen uusimman artikkelin äärelle.

Vanhempiin artikkeleihin pääsee helposti Levyhyllyjen etusivun navigoinnista, kohdasta Arkistot.

Suoria yhteyksiä sisältöihin on jaossa myös emosivulta Musiikkikirjastot.fi ja somessa:

Levyhyllyt etusivu
Musiikkikirjastot.fi etusivu