Koulutus ja seminaarit

Disinformaatio, asiantuntijuuden muutos ja oman datan hallinta – Osa 1: Ota ilmiö haltuun! ke 17.2.

Seurattavissa verkossa

Mitä jokaisen kirjastolaisen tulisi tietää ja osata disinformaatiosta, asiantuntijuuden ja median muutoksesta sekä oman datan hallinnasta? Rakensimme ensi vuodelle neljän osan sarjan aihepiiriin liittyvän osaamisen vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen on nyt avattu 17.2. tilaisuuteen, tule mukaan.

Sisältö, toteutus ja ilmoittautuminen

Informaation luotettavuuden arviointi ja disinformaation tunnistaminen sekä luotettavan tiedon välittäminen ja tuottaminen on nousemassa kirjastolaisen osaamisen keskiöön. Mitä jo osaamme, missä meidän pitää kehittyä? Kontekstuaalinen lukutaito ja julkaisujen maailman tuntemus kirjastolaisten vahvuutena – miten päivitän näkökulmani nykyisessä mediamaisemassa? Tiedonhaun välineet faktantarkistuksen työkaluiksi. Onko kirjasto luotettavan tiedon välittäjä vai alusta kaikelle aineistolle? Sensuuria! Valeuutisia!

Etänä järjestettävä koulutus koostuu luento-osuudesta, johdatuksesta harjoituksiin sekä itsenäisesti tai työporukalla tehtävistä harjoituksista. Osallistujan työskentelyaika yhä teemaa kohti on noin neljä tuntia. Ilmoittautumiset avataan jokaiseen osaan erikseen. Tilaisuudet toteutetaan vain livelähetyksinä, tehtäviä tehdään Liboppissa. Kuhunkin tilaisuuteen mahtuu 50 osallistujaa ja etusijalla on Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastojen henkilöstö.

Koulutuksen vetää YTT, AmO, kouluttaja & työnohjaaja Kai Halttunen.

Tavoite

Koulutuksen jälkeen osallistuja hahmottaa informaatiovaikuttamiseen, viestinnän muutoksen sekä kirjastolaisen rooliin liittyviä ilmiöitä ja jäsennyksiä. Osallistuja osaa käyttää jäsennyksiä ja työkaluja faktantarkistukseen, kuvahuijauksien tunnistamiseen sekä oman informaatioympäristön hallintaan.

Aikataulu, ohjelma ja ilmoittautuminen

1. osa: Ota ilmiö haltuun! ke 17.2. klo 10 – 12.30 / Teams

• Miksi puhumme valeuutisista ja vaihtoehtoisista faktoista?
  • Miten median toiminta on muuttunut?
  • Miksi asiantuntijuutta haastetaan?
  • Mikä yhteys on rokotevastaisuudella ja tieteellisellä julkaisemisella?
  • Kaiken takana on salaliitto! Miksi salaliittoteoriat leviävät?
  • Miten tämä kaikki liittyy algoritmeihin, verkkojätteihin ja kirjastoon?

Ilmoittaudu tilaisuuteen 10.2. mennessä täällä.

2. osa: Työkaluja disinformaation kampittamiseen ja faktantarkistukseen ke 7.4. klo 10 – 12.30 / Teams

• Luotettavan tiedon arviointi tuntuu mekaaniselta, mutta miten se oikeasti tapahtuu?
  • Kuvat ja videot viestivät tehokkaasti, mutta niillä huijataan
  • ”Lukevan teinin mittava sanavarasto” ja muita kummallisia tutkimusuutisia
  • Klikkiotsikoita ja advertoriaaleja. Vahvistusharhaa ja olemattomia filtterikuplia

3. osa: Aivan liikaa informaatiota! ke 11.8. klo 10 – 12.30 / Teams

• Miten hallitsen ja rakennan oman informaatioympäristöni?
  • Miten sääntelen mitä tietoa jaan tietoisesti tai tietämättäni verkossa?
  • Mainonnan ja markkinoinnin estot – työkaluja ja palveluita
  • DataDetox! Datahyvinvointia informaatiopaastolla ja -asketismilla

Ilmoittautuminen avataan myöhemmin.

4. osa: Kirjastot luotettavan ja ”luotettavan” informaation välittäjinä ke 13.10. klo 10 – 12.30 / Teams

• Uhka vai mahdollisuus?
  • Kirjasto-roast: “kirjastot ovat täynnä epäluotettavaa informaatiota vaikka ne korostavat itseään luotettavan tiedon välittäjinä”
  • Asiantuntijuuden ja julkisuuden muutos sekä kirjastopalveluiden ja kokoelmien rooli mediamaisemassa
  • Mikä aineisto näkyy ja millä perusteella? Tapaus ”Idiootit ympärilläni” ja kirjastojulkisuus

Ilmoittautuminen avataan myöhemmin.

Tilaisuuden järjestää Tampereen kaupunginkirjasto. Tampereen kaupunginkirjastolla on alueellinen kehittämistehtävä Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella. Kuvat ja tunnelmat somessa, käytä tunnistetta: #akepike.

Heräsikö kysymys? Ota yhteyttä!

Koordinaattori Jarkko Rikkilä
040 800 7828 / jarkko.rikkila@tampere.fi