Koulutus ja seminaarit

Oivallus-mediakasvatusseminaari

Seurattavissa verkossa

Ennakkotiedosta poiketen Oivallus-seminaari järjestetään 5.10.2020 kokonaan verkossa.Alustana toimii Zoom.

Oivallus on maksuton koulutuspäivä käytännön mediakasvatustyötä tekeville. Päivä kokoaa yhteen niin mediakasvatuksesta kiinnostuneita opettajia, kirjasto- ja nuorisotyöntekijöitä kuin alan opiskelijoitakin. Seminaari on osa Opetus- ja kulttuuriminsteriön rahoittamaa hanketta.

Vuonna 2020 Oivalluksen aiheet keskittyvät teknologisoituvaan mediakulttuuriin sekä verkossa tapahtuvaan sosiaalisuuteen. Päivän aikana ääneen pääsevät niin nuoret kuin mediakasvatuksen asiantuntijatkin. Iltapäivällä aiheita syvennetään käytännön työpajoissa ja pienryhmäkeskusteluissa.

Ohjelma:

9.00 Päivän aloitus: Kaisa Önlen

9.10 Nuoret äänessä: nuorten ajatuksia somesta ja digitalisoituvasta mediakulttuurista

9.45 Mervi Maatela: YouTuben monet maailmat

10.30 tauko

10.45 Harto Pönkä: Algoritmit ja kuplat - voiko somesta enää löytää kultajyviä?

11.30 lounastauko

12.30 Karoliina Talvitie-Lamberg: Tiktok ja osallisuuden areenat

13.00 Jukka Lehtoranta: Pelinkehitys, tulevaisuuden taito?

13.30 tauko

13.45 Vuorovaikutteiset työpajat ja pienryhmäkeskustelut

15.00 Päivän purku pienryhmissä ja lopetus

15.30 seminaari päättyy

Työpajailmoittautuminen on varsinaisen ilmoittautumisen jälkeen. Työpajoja varten tarvitset mikrofonin, tai voit käyttää siihen kännykkääsi. Iltapäivällä toteutettavat työpajat ja pienryhmäkeskustelut syventävät mediakasvatuksen ajankohtaisia aiheita, ja jokainen osallistuja voi ilmoittautua itseään kiinnostavaan keskusteluun. Työpajoissa ja pienryhmissä päästään tutustumaan muun muassa Metkan uusiin mediakasvatuksen dialogikortteihin, YouTuben eri videogenreihin sekä pelillistämiseen niin osana lukemaan innostamista kuin laajempanakin ilmiönä.

Mediakasvatuskeskus Metka järjestää tapahtuman yhteistyössä Kansallisen audiovisuaalisen instituutin, Espoon ja Helsingin kaupunginkirjastojen sekä Innokas-verkoston kanssa.

Alkaa
Päättyy