Huippusuositun 300 minuutin lukuhaasteen kolmas osa

28.4.2020
Oulun kaupunginkirjasto

Lue vilttiburritona! Huippusuositun 300 minuutin lukuhaasteen kolmas osa

Viime vuonna julkaistusta 300 minuutin lukuhaasteesta julkaistaan jo kolmas osa! Kolmoshaaste on toteutettu yhteistyössä Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion sekä Limingan kirjaston ”En oo koskaan yhtään kirjaa lukenu, enkä lue” -hankkeen kanssa.

Kolmannen haasteen lukutapoja ovat olleet ideoimassa Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion (OSYK) opiskelijat. Lukion opiskelijoille järjestettiin myös haasteen kuvituskilpailu, jonka voitti Ella Jänkälä. Ellan kuvitusten pohjalta julisteen ilmeen on tehnyt graafinen suunnittelija Riikka Savela. Haaste on suunnattu nuorille, mutta haasteeseen voivat aivan hyvin tarttua kaikki, jotka kaipaavat lisäpotkua lukemiseen.

Aiemmista haasteita poiketen, tällä kertaa lukuhaasteessa luetaan 30 minuuttia kerrallaan, kymmenellä eri tyylillä. Lukutyylit voi valita 34 eri lukutyylin joukosta. Voit lukea bileissä, mopomiitissä, äidin kääkätyksen jälkeen tai vaikkapa velvollisuuksia vältellessä. Vilttiburritona tai hullun kampauksen kanssa lukeminen sopivat hyvin myös tähän poikkeusaikaan. Haastelomake on verkossa käytettävä interaktiivinen lomake. Haasteen voi siis tallentaa omaan puhelimeen ja merkitä siihen käytetyt lukutavat.

Lukuhaasteen julkaisupäivänä 28.4. OSYK lähtee mukaan haasteeseen koko koulun voimin ja lukee tiistaina yhden oppitunnin ajan klo 13.15 - 14.30. Kuvia opiskelijoiden ja opettajien lukupaikoista ja -tavoista jaetaan koulun Instagram-tilillä @osykinsta ja osa myös Oulun kaupunginkirjaston tilillä @oulunkaupunginkirjasto ja kirjaston nuoret tilillä @kirjastogram.

Juuri julkaistu kolmoshaaste esitellään Oulun kaupunginkirjaston Kirjastolivessä 7.5. klo 12 kirjaston Youtube-kanavalla. Mukana livessä on haasteen kuvittanut opiskelija Ella Jänkälä. Livessä vinkataan myös e-kirjallisuutta nuorille ja nuorille aikuisille.

300 minuutin lukuhaasteeseen voi lukea mitä vain kirjallisuutta, ja tämä onkin hyvä hetki tarttua esimerkiksi e-kirjaan tai tutkia oman kirjahyllyn aarteita. Jaa haasteeseen osallistumisesi somessa tunnisteella #lukuhaaste300.

300 minuutin lukuhaastetta voidaan käyttää kaikkialla Suomessa. Haasteen ensimmäisestä osasta on julkaistu myös oppimisympäristöissä käytettävät lukutapakortit. Lukuhaasteen versiot on julkaistu myös ruotsiksi ja englanniksi, kolmoshaasteen kieliversiot julkaistaan lähiaikoina.

300 minuutin lukuhaaste on alun perin oululaisen Jäälin koulun oppilaskunnan ideoima, ja se on julkaistu yhteistyössä Oulun kaupunginkirjaston kanssa. Haaste on mukana myös valtakunnallisessa Lukuliikkeessä.

Lukuhaasteen voit ladata haasteen verkkosivuilta: www.ouka.fi/lukuhaaste300

Lisätietoja:

Informaatikko Raisa Laitala, Oulun kaupunginkirjasto, p. 044 703 7360, raisa.laitala@ouka.fi

Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Minna Korpierkki, Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio, p. 050 35 22 786, minna.korpierkki@eduouka.fi