Ilmoitukset ja kampanjat

Poikkeusajan digivinkki 3: Miten järjestää luontotapahtuma verkossa?

Monet kirjastot tuottavat nyt sisältöä verkkoon. Monet asiakkaat suuntaavat nyt reippailemaan luontoon. Kirjasto voi auttaa syvempään luontokokemukseen vinkkaamalla hyviä luontosivustoja ja järjestämällä luontokeskustelua verkkoon sekä tapahtumastreaminkin.

Makupalat.fi:ssä on ”Kokoelmat” -osio, johon tuotetaan yhden linkin taakse eri aiheiden sivustoja. Nyt ajankohtaisia ovat esimerkiksi:

Lintuharrastus

Luontoon

Miten verkkolähetys tehdään?

Lahden AKE-kirjaston vinkki: Näin teet livelähetyksen kirjastostasi

Luontohavaintoja sometapahtumana?

Kirjasto voi myös jakaa luontovinkkejä somessa ja omilla sivuillaan. Hyvien sivustojen jakaminen on kuin tietokirjoja vinkkaisi. Jos jakoa tekee somessa, voi esimerkiksi Facebookin ”Tapahtuma”-toiminnolla luoda keskusteluketjun, jossa on tietty aihe. Tällöin tapahtuman aika asetetaan vaikkapa viikon päähän ja sen aiheeksi valitaan vaikkapa ”Luontohavainnot viikon aikana”. Tapahtumaan osallistutaan kirjoittamalla omia havaintoja tms.

Nyt kannattaa ottaa sosiaalisen median keinot mielikuvitusrikkaaseen käyttöön. Esimerkiksi ohjeet julkisen tapahtuman luomiseksi FB:ssä löytyvät helposti ohjeista hakusanalla.

Opettajia varten kirjoitettu somekirja sisältää paljon tietoa verkkovälineiden käytöstä. Se on nyt vapaasti kirjastoväen koulutuskäytössä poikkeusajan. Saa myös vinkata opettajille.  Harto Pönkä: Open somekirja . Tietoa kirjan käyttöoikeuksista Lehmätkin lentäis -blogissa.

Kuva hiekkapolusta luonnon keskellä

Organisaatio