Vaikka kirjaston ovet ovat kiinni, monessa kunnassa palvellaan monikanavaisesti. Kirjastojen e-aineistot ovatkin hyvin näkyvillä verkkokirjastoissa, mutta somekanvat, streamit ja vaikkapa puhelinpäivystykset ovat niihin tottumattomille asiakkaille hankalasti löydettävissä.
Nyt voisi olla syytä nostaa verkkokirjaston etusivulle näkyviin, kuinka monella tavalla kirjasto poikkeusoloissakin palvelee:
* mihin asioihin vastaamme puhelimitse tai chatissa
* mitä sosiaalisen median kanavia kirjastolla on käytössä ja mitä tietoa tai palvelua niistä saa
* järjestetäänkö verkossa etätapahtumia, onko keskusteluryhmiä, saako kirjastolta verkkovinkkejä
Kirjaston sosiaalisen median palveluista kannattaa kertoa myös oman paikkakunnan some-ryhmissä, sillä pelkästään kirjaston omassa somekanavassa oleva postaus ei välttämättä leviä laajasti.
Verkosta ohjeita asiakkaille
Osa asiakkaista saattaa tarvita neuvoja somekanavien käytössä. Muun muassa Ylen Digitreenit on tehnyt ohjeita eri verkkopalvelujen käytöstä:
Mitä ovat podcastit ja miten niitä käytetään
Miten Instagram-tarinat toimivat
Esimerkkejä kirjastojen etusivuilla olevista tiedotuksista: