Iisalmen kirjasto ja Peli-Karhut yhteistyöhön

Iisalmen Peli-Karhut ja Iisalmen kirjasto aloittavat tällä kaudella yhteistyökampanjan, joka kannustaa lukemaan

Lukeminen ja lukutaito on laskenut lasten ja nuorten parissa hälyttävästi, erityisesti pojilla. Iisalmen kaupunginkirjasto ja Iisalmen pelikarhut haluavat kantaa tässä koko yhteiskuntaan vaikuttavassa asiassa kortensa kekoon ja kannustavat kampanjalla ”Karhut kirjastossa – lukemisen puolesta” kaikkia tarttumaan kirjaan ja vierailemaan kirjastossa. Peli-Karhujen edustusjoukkue kävi alkusyksystä tutustumiskäynnillä Iisalmen kirjastosta ja yllättyi kirjaston monipuolisuudesta: ”Tulimme koko joukkueella kirjastoon ja kirjasto yllätti meidät täysin. Kirjasto on todella monipuolinen ja viihtyisä ajanviettopaikka.”, kertoo IPK:n toiminnanjohtaja Jarmo Ylisipola.

Peli-Karhujen ja kirjaston yhteistyö on osa AVI:n rahoittamaa Lukukuntoon -hanketta. Sen tavoitteena on kokeilla uusia toimintatapoja, joilla lukemista voidaan edistää. ”Nuorille pojille esikuvat ovat tärkeitä ja heille Peli-Karhujen edustuksen pelaajat ovat hyviä esimerkkejä ja esikuvia. Meille he ovat erinomainen yhteistyökumppani”, iloitsee vastaava kirjastonhoitaja Tuija Sirviö-Lappalainen.

IPK ja Iisalmen kirjasto aloittavat lukuhaastekampanjan, jossa Instagramin ja Facebookin avulla haastetaan ja kannustetaan ihmisiä tarttumaan kirjaan ja lukemaan. Lukuvinkki jaetaan somessa, ja samalla haastetaan lisää ihmisiä mukaan kampanjaan. Osallistujien kesken arvotaan kampanjan päätteeksi palkintoja. IPK ja kirjasto haastavat myös omia yhteistyökumppaneitaan mukaan.

Haastekampanjan lisäksi Peli-Karhujen edustusjoukkueen pelaajat ovat mukana kirjastossa järjestettävissä tapahtumissa syksyllä ja talvella. Syyslomaviikolla maanantaina 14.10. voi pelata IPK:n edustuksen kanssa pöytälätkää, änäriä tai lautapelejä. Edustusjoukkueen valmentaja Niko Härkönen kertoo mitä lukee jääkiekkovalmentaja. Marraskuussa on tulossa lätkäilta, jossa edustuksen pelaajat kertovat mitä lukevat tai katsovat pelimatkoilla ja vapaa-ajalla. Lopuksi katsotaan yhdessä joko lätkämatsi tai jäkisleffa leffaherkkujen kera. Vuoden 2020 puolella tapahtumia on tulossa ystävänpäiväviikolla ja hiihtolomaviikolla.

Kirjasto kokeilee kampanjan aikana myös uutta toimintaa: asiakkaiden lainattavaksi hankitaan kaksi kausikorttia IPK:n peleihin. Kortteja ei voi varata, eikä niitä saa uusia. Laina-aika on 7 vrk.

#karhutkirjastossa #iisalmenkirjasto #ipklukuhaaste #MeolemmeIPK #IPKedustus #byiisalmi

Lisätietoja:

Sanna Marin                                                                               Jarmo Ylisipola
kirjasto- ja kulttuuripalvelupäällikkö                                            Toiminnanjohtaja
Iisalmen kaupunki                                                                       Iisalmen Pelikarhut
p. 040 588 9074                                                                          p. 0400 998 399
sanna.marin(ät)iisalmi.fi                                                                jarmo.ylisipola(ät)ipk.fi