Kysy kirjastonhoitajalta vuosi 2012
Vastaajat
Kysy kirjastonhoitajalta -palvelusta poistui muutama merkittävä osallistuja. Kotuksen kirjasto siirtyi keskustacampuksen kirjastoon ja jäi itsenäisenä kirjastona pois palvelusta. Samoin palvelusta joutui luopumaan Liikenneviraston kirjasto työvoiman vähennyksen vuoksi. Uusia vastaajia saatiin JJR-kirjastoista, (Joroinen, Juva, Rantasalmi), sittemmin Toenperä -yhteistyökirjastot, jotka liittyivät myös chat-rinkiin. Yhteensä palvelussa lähetti vastauksia vuonna 2012 235 henkilöä. Vastaajakirjastoja on edelleen 75. Näistä 19 on erikoiskirjastoja ja –tietopalveluita sekä korkeakoulukirjastoja.
Chat-kanava on ollut auki 9.1.-1.6. ja 3.9.-21.12.2012. Chatissa päivystää väkeä 22 kirjastosta. Pietarsaaren kaupunginkirjaston oma chat-kanava toimi vuonna 2012 keväällä, mutta suljettiin kesällä henkilökuntavähennysten vuoksi.
Vastausten määrä
Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa kirjoitettiin uusia vastauksia kysymyksiin 3753 kpl, automaattisen vastaukseen oli tyytynyt 2116 kysyjää. Lisäksi palvelun kommenttiosan kautta tulleisiin kysymyksiin lähetettiin 64 vastausta. Yhteensä kommentteja vastauksiin tuli 648. Facebookin kautta kysymyksiä tuli vuoden aikana noin 30, kommentteja enemmän. Chatissa käytiin vuoden 2012 aikana 997 keskustelua, aukiolotunteja oli 992. Keskusteluja käytiin siis keskimäärin yksi tunnissa. Automaattivastausten määrä on vähentynyt, varsinaiseen palveluun sekä chat-palveluun tulleiden kysymysten määrä on pysynyt suunnilleen samoissa lukemissa, suoraan kommenttien kautta vastattujen ja Facebookissa vastattujen määrä on noussut jonkin verran. Vastauksia yhteensä lähetettiin 6960. Tilastoimatta jäävät sähköpostitse käytävät jatkokeskustelut asiakkaiden kanssa. N. 4-10% keskusteluista on arvioitu poikivan jatkokysymyksiä. Kokonaisvastausmäärä on siis noin 7000 vastauksen tietämillä. Kirjastokohtaiset vastaustilastot ja kysymykset kunnittain alla.
Sivuston kävijät sekä arkiston käyttö
Kysy kirjastonhoitajalta –palvelun etusivulla oli katselukertoja vuoden aikana 61135. Uusimmat vastaukset –sivu keräsi katsojia 97702. Arkiston hakusivulla käytiin 45831 kertaa, asiasanahakemistosivulla 19157 kertaa. Asiasanalistauksen klikatuimmat sanat olivat etunimet 10696, nimet 8343, sukunimet 2710, runot, rahat kirjastot ja perunkirjoitus olivat listalla seuraavat. Arkiston vastauksista eniten käytiin katsomassa vastausta perunkirjoituksesta, 6524 kertaa. Toiseksi eniten kiinnosti Walking Dead –sarjaan liittyvä vastaus, 6297 katselua. Sitä myös kommentoitiin varsin ahkerasti, 12 kertaa . Myös kolmanneksi ja viidenneksi suosituimmat vastaukset käsittelivät perunkirjoitusta, 5415+4742, asuntokaupan mallia haettiin 5024, Tuntemattoman sotilaan juoni kiinnosti 4523 kertaa, henkilötyövuosi 3827, ironia, sarkasmi, empatia ja sympatia –sanojen merkitykset 3777 kertaa. Myös kysymykset aiheista avoparin keskinäinen testamentti, teoreettinen viitekehys, linnunpöntön teko-ohje, tanssi- ja vaatetyyli 1960-luvulla, muistovärssyt, maailman maiden lukumäärä, maailman myrkyllisin eläin, kirjan teeman merkitys, digitointi kirjastoissa, miten lasketaan, kuinka paljon perennapenkkiin tarvitaan multaa, Levolle laske Luojani –rukous, kirjan uusiminen Helmetissä, perinnönjako, kuinka monta Sinttu-kirjaa on tehty ja mitä eri ihmiskäsityksiä on olemassa., kiinnostivat tuhansia lukijoita.
Chat-palvelun sivulla oli käyty 5888 kertaa. Chatissa 38% kyselyistä oli tietopalvelukysymyksiä, 52% koski kirjastopalveluita , 2% lainojen uusintoja. Oma häirikkökin on löytynyt: 8 % viesteistä näyttäisi tulevan henkilöltä, joka kyselee välillä asiaakin, mutta päälle päätteeksi sortuu rivouksiin. Palvelun käyttö ei ole kovin intensiivistä, mutta ne asiakkaat, jotka ovat löytäneet chatin, ovat saamaansa palveluun varsin tyytyväisiä. Varsin usein kirjastopalveluista kysyvät näyttävät etsineen tietoja kirjastonsa verkkosivuilta, mutta eivät ole löytäneet sieltä apua kysymykseensä eivätkä edes puhelinnumeroja kirjastoonsa. Näille kannattaa siis heti tarjota linkki sille sivulla, josta tieto löytyy ja puhelinnumero omaan lähikirjastoon. Monet tietopalvelukysymykset ovat haastavia ja aikaa vieviä, mutta niistä on selvitty erittäin hyvin.
Sisältöopastus
Vastaajakirjeitä on lähetetty edelleen sähköpostilistan kautta. Vastaajakirjeet ja tiedotteet ovat lähteneet kysy-listalle ja kirjattu Kysy kirjastonhoitajalta -ylläpitoon. Googleplus ei tuntunut sopivalta intralta Kysy kirjastonhoitajalta -vastaajille. Sopivan etsintä jatkuu. Vastaajakirjeissä opastetaan vastaamisessa ja ylläpidon käytössä.
Kysy musiikkikirjastonhoitajalta
Kysy musiikkikirjastonhoitajalta -palvelu avattiin Musiikkibasaarisivustolla testikäyttöön joulukuussa. Musiikkikysymyksiin vastaa 20 musiikkikirjastonhoitajaa kautta Suomen. Palvelu julkistetaan vuonna 2013.
Koulutus ja markkinointi
Kysy kirjastonhoitajalta -palvelua esiteltiin koulutuksissa Itä-Suomessa kirjastoväelle sekä ammattiin kouluttavissa oppilaitoksissa.
Palvelun ja tietopalvelun mainoskyltti Kysy kirjastonhoitajalta kehitettiin ja painettiin. Niitä on ripustettu esiin Jyväskylän kirjastoihin, Hämeenlinnan kaupunginkirjaston pääkirjastoon sekä toimitettu muihinkin kirjastoihin, Vaasaan, Vaski-kirjastoihin, Tampereelle ja Helsinkiin. Myös kirjanmerkki toteutettiin.
Facebook-sivulla on julkaistu palvelussa esitettyjä kysymyksiä vastauksineen. Sinne on myös tullut asiakkailta kysymyksiä ja vastauksia sekä kommentteja vastauksiin. Sivulla oli seuraajia vuoden 2012 lopussa 903.
Palvelusta kirjoitettuja artikkeleja:
Fråga vad du vill! Päivi Jokitalo, Kirjastolehti 1/2012
Chatta med biblioteket i Jakobstad, Lina Granqvist Bibban 1/2012
Kaikkien alojen asiantuntija. Kysy kirjastonhoitajalta –verkkopalvelussa etsitään yli 70 kirjaston voimin vastauksia mahdottomiltakin tuntuviin kysymyksiin. Kirkko & kaupunki 7.11.2012, numero 42. Verkkoversio http://www.kirkkojakaupunki.fi/kulttuuri/kaikkien-alojen-asiantuntija
Yhteistyö
Yle-yhteistyötä suunniteltiin. Ylen ja Kirjastot.fi:n yhteistyöpilottiprojekti toteutetaan Vaski-kirjastoissa. Yhteistyö tulee käsittämään Kirjastot.fi-palveluista mm. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun. Paikallinen Yle esittää viikon kysymys radio-ohjelman, jossa käydään läpi kysymys ja siihen löytyvä/löytynyt vastaus. Palvelun toteutusta suunnitellaan vuonna 2013, jolloin myös päästäneen toimintaan.
Vuosi on sujunut hyvin. Uusia ideoita palvelun näkyvyyden parantamiseksi on suunniteltu, varsinainen toiminta on jatkunut tasaisen varmaan tahtiin. Merkittävintä palvelussa ovat vastausten sisältö ja palvelun luotettavuus. Näistä ei ole ollut pulaa koskaan. Asiakkailta on tullut paljon kiitosta sekä perinteisestä palvelusta että chatistä. Kiitoksissa korostetaan erityisesti sitä, että palvelu on kirjaston tuottamaa ja sitä että vastausten sisältöihin voi luottaa. Myös nopea palvelu saa kiitosta. Lukuisat kysyjät ovat saaneet palvelustamme juuri sitä, mitä tarvitsivatkin.
Vuosi 2013 tuo mukanaan haasteita, sillä tekniikkaa on välttämätöntä ryhtyä uudistamaan Kirjastot.fi:n emoportaalin siirtyessä pois entisestä tekniikasta. Uudistus pyritään tekemään tiiviissä yhteistyössä vastaajien kanssa. Vastaajakirjastotapaaminen on suunnitteilla vuoden 2013 aikana. Siellä keskustellaan palvelun uusimisesta.
Kiitos vastaajille menneestä vuodesta!
Nina Granlund
Kirjastot.fi-toimitus