Yleisten kirjastojen käyttäjäkysely alkaen 9.4.2018 ohjeita 2

Yleisten kirjastojen asiakkailta kysytään 9.4.2018 alkaen kokemuksia kirjaston käytöstä. Kysely on osa kirjastopalvelujen valtakunnallisen toteutumisen arviointia sekä kehittämistyön väline jokaiselle kirjastolle itselleen. On erittäin tärkeää, että vastauksia saadaan kaikista kunnista kattavasti.

Kyselyn verkkolomake avautuu 9.4. osoitteessa http://www.kirjastot.fi/kysely-enkat-survey Taloustutkimukselta saatte myös toimipistekohtaisen linkin kyselyyn, jota voitte harkiten käyttää. Kysely suljetaan viimeistään 6.5. ja jos tavoiteltu 30 000 vastauksen määrä täyttyy tuota ennen, suljetaan verkkovastaaminen. Siitä tulee yleislinkkiin Kirjastot.fi:n sivuilla tiedote asiakkaille, jos näin tehdään. Paperilomakkeella kyselyyn voi vastata 6.5. asti.

Paperilomakkeet suoraan Taloustutkimukselta

Kysely toteutetaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Paperilomakkeesta kirjastot saavat tulostettavat pdf-versiot kaikilla kielillä suoraan kyselyn käytännön toteuttajalta Taloustutkimus Oy:ltä. Kirjasto monistaa itse oman kirjaston asiakasmäärään sopivasti eri kieliversioita. Tulostettavassa lomakkeessa on valmiiksi kunnan ja kirjaston nimi. Ne kannattaa tarkistaa ennen monistamista. Taloustutkimus postittaa lomakkeen suoraan kirjastoon jos kirjaston sähköpostiosoite on tiedossa. Jos se puuttuu Kirjastohakemiston tietokannasta, tulevat lomakkeet kunnan pääkirjaston osoitteeseen. Samassa viestissä, jossa lomake tulee, on myös tarkat ohjeet niiden palauttamisesta Taloustutkimukselle.

Kysely näkyvästi esille - mainokset tulostettavissa osoitteessa kirjastot.fi/kyselymateriaalit

Kyselyä on hyvä mainostaa kirjastossa eri osastoilla, sillä vastauksia toivotaan kaikilta käyttäjäryhmiltä: lainaajilta, sanomalehtien lukijoilta, nuorilta ja kirjaston tapahtumiin osallistujilta. Myös harvoin kirjastossa käyvien mielipiteet ovat tärkeitä. Koko henkilökunnan informointi kyselystä on tärkeää. He voivat aktiivisesti tarjota vastausmahdollisuutta vuorovaikutustilanteissa. On hyvä muistuttaa, että asiakkaat kannattaa ohjata verkkokyselyn pariin, sillä tällöin vastaukset ohjautuvat suoraan Taloustutkimuksen järjestelmään eikä erillistä käsin syöttämistä tarvita.

Linkkejä kyselyyn on kahdenlaisia: on kirjastokohtainen linkki, jonka saatte suoraan Taloustutkimukselta. Sen lisäksi on kyselyn yhteinen linkki http://www.kirjastot.fi/kysely-enkat-survey. Harkitkaa, milloin käytätte mitäkin linkkiä. Kirjastokohtainen linkki toimii esimerkiksi kirjaston asiakaspäätteiden etusivuilla. Linkki kyselyyn kannattaa sijoittaa näkyvään paikkaan kirjaston verkkosivuille ja mahdollisuuksien mukaan myös verkkokirjastoon. Kunnan verkkosivut ja intra ovat myös hyviä kanavia, sillä ne tavoittavat. Markkinointimateriaaleissa on banneri verkkosivuja varten. Kaikkien asiakaskoneiden vierelle kannattaa laittaa näkyville kyselyn linkin osoite http://www.kirjastot.fi/kysely-enkat-survey. Sosiaalisen median kanavat kannattaa myös muistaa.

Mediatiedottamista ja markkinointia varten on laadittu valmista materiaalia, joka löytyy osoitteesta http://kirjastot.fi/kyselymateriaalit.

Arvontaa varten oma lipuke

HUOM! Paperilomakkeita varten tarvitaan kaksi vastauslaatikkoa: toinen kyselylomakkeelle ja toinen arvontalipukkeelle. Arvontaan asiakas voi osallistua käyttämällä kyselylomakkeen lopussa olevaa, irrotettavaa osaa. Arvonnassa on palkintona kuusi lahjakorttia kirjakauppaan.

LISÄTIETOJA:

Antti Seppänen Ylitarkastaja / Etelä-Suomen aluehallintovirasto, s-posti: etunimi.sukunimi@avi.fi, puh. 0295 016 354

Päivi Litmanen-Peitsala Viestinnänsuunnittelija / Helsingin kaupunginkirjasto, Valtakunnallinen kehittämisyksikkö, s-posti: plp@kirjastot.fi, puh. 040 334 9483