Yleisten kirjastojen vuoden 2008 toiminta- ja taloustiedot

Yleisten kirjastojen vuoden 2008 toiminta- ja taloustietojen tallennus opetusministeriön viestintäkulttuuriyksikön tilastotietokantaan alkaa 2.2.2009 ja päättyy 6.3.2009. Tilastotiedot julkistetaan 3.4.2009.

Lääninhallitukset lähettävät kirjastoille kirjeen tallennusohjeineen.  Vuoden 2008 tiedot tallennetaan uudistettuun tietokantaan.  Uudistetun tilastotietokannan ylläpidon osoite on muuttunut. Se on sama kuin Kirjastot.fi:n ylläpito-osoite. Ylläpitoon kirjaudutaan Kirjastot.fi:n kuntatason tunnuksella.

Jos kunta on liitetty 1.1.2009 toiseen kuntaan, niin vuoden 2008 tiedot tallennetaan vielä tilastotietokantaan entisen kunnan tietoihin.

Uudet asiat tilastotietokannassa:

- ylläpitolomake on jaettu pienempiin osiin, jolloin tallennusmahdollisuuksia on enemmän

- tilastojen kommentointimahdollisuuksia on lisätty

- raportointialusta on modernisoitu ja graafista ulkoasua uudistettu

- kirjaston toimintakulujen ohjeistusta on tarkennettu

- uusia tunnuslukuja: kirjastoautojen ja – veneiden lainat,  henkilökunnan täydennyskoulutuspäivät, kirjaston hyötyala (hym²)

Ylläpidon tuki

• Tunnuksia ylläpitää Kirjastot.fi -toimitus. Yhteystiedot: toimitus@kirjastot.fi,  puh. 09-310 85280. Kirjastot.fi -toimitus vastaa vain ylläpitotunnuksiin liittyvästä tuesta.
  • Tilastotietokannan tekniseen ylläpitoon ja sisällön kehittämiseen vastaavat tietokannan etusivun palautelinkin alla olevat yhdyshenkilöt.
  • Läänien kirjastotarkastajat vastaavat tietojen sisällöllisiin kysymyksiin.

Tilastotietokannan työryhmään kuuluvat Erkki Lounasvuori ja Yrjö Lindegren, yleisten kirjastojen keskuskirjastosta (Helsingin kaupunginkirjasto), Hannu Sulin opetusministeriöstä ja Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallituksesta. Teknisestä uudistustyöstä vastasi Sininen Meteoriitti Oy.

>> Suomen yleisten kirjastojen tilastot: http://tilastot.kirjastot.fi/