Yleisten kirjastojen neuvosto antoi suosituksen kirjastojen asiakaspalvelussa tarvittavista digitaidoista sekä suosituksen siitä, miten kirjastot osallistuvat valtiovarainministeriön AUTA- hankkeen määrittelemän digituen verkoston toimintaan. Tarkka päätösteksti on luettavissa pöytäkirjasta 1/2019.
YKN:n suositus kirjastojen digituesta
- Autamme omien palvelujen käytössä ja muiden palvelujen äärelle
- Neuvomme kirjastojen verkkopalvelujen, e-aineistojen ja kirjaston digitaalisten asiakaspalvelukanavien ja asiakkaille tarkoitettujen laitteiden sekä ohjelmien käyttöä
- Opastamme asiakkaan oikean palvelun äärelle osana tietopalvelua
- Autamme ymmärtämään digitaalisten palvelujen tietosuojaa ja niihin liittyviä toimintatapoja ja sääntöjä
- Neuvomme vahvaa tunnistautumista vaativia palveluja yleispiirteisesti
- Autamme asiakasta laitteiden ja ohjelmien peruskäytössä
Digitukea yhdessä muiden kanssa kirjastotilassa
- Kirjastoissa järjestetään yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa koulutuksia ja opastuksia digitaalisten palvelujen käytöstä
- Digiopastusten järjestämiseksi verkostoidumme digipalveluja tarjoavien ja digitaitoja opastavien toimijoiden kanssa
- Meiltä saa myös tietoa muista omalla alueella digitukea antavista tahoista ja digitaalisen asioinnin neuvojista
- Digituen lisäksi kirjasto tarjoaa asiakkaille apua monella tavalla digivälineiden käytössä. Asiakkaita opastettaessa on lupa olla tietämätön kunhan etsii vastauksia yhdessä!
Asiakaspalvelussa toimivan digitaidot pöytäkoneella ja mobiilisti
Tiedonhaku ja informaatiolukutaito
- Tiedonhaku kirjaston omien järjestelmien lisäksi myös avoimen verkon tietolähteistä
- Muiden kirjastojen ja valtakunnallisten kulttuurivarantojen tiedonhaku
- Tiedonhaku kuvan avulla, videoiden tiedonhaku
- Eri tiedostomuotoihin tallentaminen ja pilvipalvelujen käyttö
- Tiedon arviointi, valeuutisten ja kalastelu- yritysten tunnistaminen
Viestintä ja yhteistyö
- Mobiililaitteen sovellusten asentaminen, sähköpostin käyttöönotto
- Selainasetukset pöytäkoneella ja mobiilissa, välimuistin tyhjennys ym.
- Sähköpostin sujuva käyttö
- Verkkokokouksiin osallistuminen
- Työpaikan sosiaalisten medioiden käyttö
- Kirjaston viestintäkanavien opastaminen
Sisällöntuotanto
- Office-työkalujen käyttö
- Valmiiden pohjien käyttö viestinnässä (esim. powerpoint tms.)
- Kirjaston omien some-kanavien kautta tiedottaminen
- Kuvahaut ja kuvien käyttöoikeuksien tarkistaminen
- Kirjaston ja avoimen verkon aineistojen käyttörajoitukset
- Viittaustekniikat
- Perustiedot algoritmien vaikutuksista
Tietoturva ja digiterveys
- Ohjelmistopäivitykset, virustorjunta, luotettavat salasanakäytännöt
- Varmuuskopiointi
- Vahvan tunnistautumisen ymmärrys
- Osaan kertoa asiakkaalle tietoturvasta
- Digityöskentelyn fyysisten ja psyykkisten vaikutusten tuntemus
- Ymmärrys digitekniikoiden käytön vaikutuksista mm. ympäristöasioihin
Ongelmanratkaisu
- Perustarkistukset laitteiden toiminnasta: virta, liitännät, verkon toiminta, uudelleenkäynnistys ym.
- Helppokäyttötoiminnot: tekstin suurennus, puheentunnistus, ääniviestit, zoomaus ym.
- Kuvakaappaus ongelmatilanteesta
- Ongelmatilanteiden ratkaisu verkkotiedonhaun avulla, videoiden haku
- Oman digiosaamisen tiedostaminen, mistä tarvitsee lisää tietoja ja taitoja
Lisää materiaalia digiopastuksista ja taidoista
Liboppi.fi:ssää kurssi: YKN:n digitaitosuositukset