2019 YKN Suositus digitaidoista ja digituen antamisesta kirjastoissa

Yleisten kirjastojen neuvosto antoi suosituksen kirjastojen asiakaspalvelussa tarvittavista digitaidoista sekä suosituksen siitä, miten kirjastot osallistuvat valtiovarainministeriön AUTA- hankkeen määrittelemän digituen verkoston toimintaan. Tarkka päätösteksti on luettavissa pöytäkirjasta 1/2019.

YKN:n suositus kirjastojen digituesta

  • Autamme omien palvelujen käytössä ja muiden palvelujen äärelle
  • Neuvomme kirjastojen verkkopalvelujen, e-aineistojen ja kirjaston digitaalisten asiakaspalvelukanavien ja asiakkaille tarkoitettujen laitteiden sekä ohjelmien käyttöä
  • Opastamme asiakkaan oikean palvelun äärelle osana tietopalvelua
  • Autamme ymmärtämään digitaalisten palvelujen tietosuojaa ja niihin liittyviä toimintatapoja ja sääntöjä
  • Neuvomme vahvaa tunnistautumista vaativia palveluja yleispiirteisesti
  • Autamme asiakasta laitteiden ja ohjelmien peruskäytössä

Digitukea yhdessä muiden kanssa kirjastotilassa

  • Kirjastoissa järjestetään yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa koulutuksia ja opastuksia digitaalisten palvelujen käytöstä
  • Digiopastusten järjestämiseksi verkostoidumme digipalveluja tarjoavien ja digitaitoja opastavien toimijoiden kanssa
  • Meiltä saa myös tietoa muista omalla alueella digitukea antavista tahoista ja digitaalisen asioinnin neuvojista
  • Digituen lisäksi kirjasto tarjoaa asiakkaille apua monella tavalla digivälineiden käytössä. Asiakkaita opastettaessa on lupa olla tietämätön kunhan etsii vastauksia yhdessä!

Asiakaspalvelussa toimivan digitaidot pöytäkoneella ja mobiilisti

Tiedonhaku ja informaatiolukutaito

  • Tiedonhaku kirjaston omien järjestelmien lisäksi myös avoimen verkon tietolähteistä
  • Muiden kirjastojen ja valtakunnallisten kulttuurivarantojen tiedonhaku
  • Tiedonhaku kuvan avulla, videoiden tiedonhaku
  • Eri tiedostomuotoihin tallentaminen ja pilvipalvelujen käyttö
  • Tiedon arviointi, valeuutisten ja kalastelu- yritysten tunnistaminen

Viestintä ja yhteistyö

  • Mobiililaitteen sovellusten asentaminen, sähköpostin käyttöönotto
  • Selainasetukset pöytäkoneella ja mobiilissa, välimuistin tyhjennys ym.
  • Sähköpostin sujuva käyttö
  • Verkkokokouksiin osallistuminen
  • Työpaikan sosiaalisten medioiden käyttö
  • Kirjaston viestintäkanavien opastaminen

Sisällöntuotanto

  • Office-työkalujen käyttö
  • Valmiiden pohjien käyttö viestinnässä (esim. powerpoint tms.)
  • Kirjaston omien some-kanavien kautta tiedottaminen
  • Kuvahaut ja kuvien käyttöoikeuksien tarkistaminen
  • Kirjaston ja avoimen verkon aineistojen käyttörajoitukset
  • Viittaustekniikat
  • Perustiedot algoritmien vaikutuksista

Tietoturva ja digiterveys

  • Ohjelmistopäivitykset, virustorjunta, luotettavat salasanakäytännöt
  • Varmuuskopiointi
  • Vahvan tunnistautumisen ymmärrys
  • Osaan kertoa asiakkaalle tietoturvasta
  • Digityöskentelyn fyysisten ja psyykkisten vaikutusten tuntemus
  • Ymmärrys digitekniikoiden käytön vaikutuksista mm. ympäristöasioihin

Ongelmanratkaisu

  • Perustarkistukset laitteiden toiminnasta: virta, liitännät, verkon toiminta, uudelleenkäynnistys ym.
  • Helppokäyttötoiminnot: tekstin suurennus, puheentunnistus, ääniviestit, zoomaus ym.
  • Kuvakaappaus ongelmatilanteesta
  • Ongelmatilanteiden ratkaisu verkkotiedonhaun avulla, videoiden haku
  • Oman digiosaamisen tiedostaminen, mistä tarvitsee lisää tietoja ja taitoja

Lisää materiaalia digiopastuksista ja taidoista
Liboppi.fi:ssää kurssi: YKN:n digitaitosuositukset