Yrjö Maukosen maalauksessa "Vallilan Putkinotko" (1960) näkyy luultavasti pyykkitupa/sauna, joka lienee ollut nykyisen Elisabeth Kochin tien varrella. Missähän…

Kysytty

Yrjö Maukosen maalauksessa "Vallilan Putkinotko" (1960) näkyy luultavasti pyykkitupa/sauna, joka lienee ollut nykyisen Elisabeth Kochin tien varrella. Missähän kohdalla nuo rakennukset ovat sijainneet suhteessa nykyiseen em. tien varrella olevaan siirtolapuutarhan sisäänkäyntiin? Mistä saisi tietoja tästä ns. Putkinotkosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vallilan siirtolapuutarhan eteläreunaa reunustaa entinen Kumpulankatu, joka nyt tunnetaan Elisabeth Kochin tienä. "Putkinotko" eli ränsistyneet vuokratalot sijaitsivat puutarhan ja Vallilan välissä.

Tie nimettiin vuonna 2012 siirtolapuutarhaneuvoja, puutarha- ja pihasuunnittelija Elisabeth "Essi" Kochin (1891–1982) mukaan. Koch toimi aktiivisesti siirtolapuutarhojen perustamistyössä. Hän laati mm. lukuisia puutarhasuunnitelmia myös Helsingin uusille pientaloalueille ja omakotitalojen puutarhoihin.

Alueen historiasta kerrotaan mm. kirjoissa "Kaija Hackzell & Kirsti Toppari: Oihonnankadulta Kumpulantielle. Helsingin vanhoja kortteleita 4, Helsingin Sanomat." ja  "Kari Varvikko: Puutalojen Vallila, Kustantaja Laaksonen [2019]" .

Historia Helsinki -verkkosivulta voit tutkia sijaintitietojen perusteella Helsingin alueita. Kyseisen alueen vanhasta ilmakuvasta näkyy, että siirtolapuutarhan vieressä sijaitsee useita pieniä rakennuksia.