Yritin hakea tekijän mukaan kirjoja, saadakseni selville mitä kaikkea tekijä on kirjoittanut. Ei löytynyt mitään, ainoastaan ilmoitus, että tähän tekijä tulisi…

Kysytty

Yritin hakea tekijän mukaan kirjoja, saadakseni selville mitä kaikkea tekijä on kirjoittanut. Ei löytynyt mitään, ainoastaan ilmoitus, että tähän tekijä tulisi, jos siis olisi ollut hakemistossa. Kun taas haen tämän tekijän kirjoittaman kirjan nimellä, parillakin eri kirjalla, niin silloin kyllä löytyy. Mistä kiikastaa? Tekijä on Alexander McCall Smith ja ainakin kaksi kirjaa," Kalaharin konekirjoituskoulu miehille" ja "Kirahvin kyyneleet" kyllä löytyvät. Miksei tekijä-haku tuota mitään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyse on varmaankin tekijän nimen kirjoitusmuodosta. Jos käyttää tekijähakua, tekijän hakukenttään kirjoitetaan mccall smith alexander, siis sukunimi ensiksi. Tulokseksi saadaan 76 viitettä McCall Smithin teoksiin eri kielillä. Nimen kirjoitusasun täytyy olla täsmälleen oikeassa muodossa, muuten haku epäonnistuu. McCall Smithin suomeksi käännetyt teokset saa esiin valitsemalla HelMetin sanahaun ja kirjoittamalla hakukenttään a:mccall smith alexander. Aineistovalikosta valitaan kirjat ja kielivalikosta kieleksi suomi. Tulokseksi saadaan 13 viitettä, joista osa saman teoksen eri painoksia. Tarkempia hakuohjeita löytyy HelMet-aineistohaun vasemmalta puolelta kohdasta Ohjeita.