Yritin hakea tätä nopeasti myös netistä enkunkielisiltä sivuilta, mutta en onnistunut toivotunlaisesti. Kysymys kuuluu, mikä aiheuttaa nivelten jäykkyyden…

Kysytty

Hei! Yritin hakea tätä nopeasti myös netistä enkunkielisiltä sivuilta, mutta en onnistunut toivotunlaisesti. Kysymys kuuluu, mikä aiheuttaa nivelten jäykkyyden pitkän istumisen tai muun paikallaanolon jälkeen? Tällä tarkoitetaan jäykkyyttä, joka kyllä "vetristyy" lyhyen ajan kuluessa oikoessa paikkoja. Esimerkiksi, jos on kyykyssä pitkään ja nousee ylös, polvet voivat tuntua hetken hyvinkin jäykiltä. Ja niin sanottu normaali jäykkyys, jota esiintyy kaikilla, ei jonkin TULE-sairauden jäykkyyttä. Kiitos vastauksesta!

Vastaus

Vastattu

Normaalia nivelten jäykkyyttä ja ns. aamukankeutta voivat aiheuttaa monet asiat. Liikkumattomina olevat nivelet kuivuvat ja varsinkin vanhemmiten nivelessä oleva nivelvuori erittää vähemmän voitelevaa nestettä kuin nuorempana. Jänteet ja lihakset kiristyvät yleensä unen ja levon aikana, ja vetristymisessä voi mennä jonkin aikaa. Yleensä terveet nivelet ja lihakset vetristyvät 10-15 minuutin jälkeen.

Anna-lehden artikkelissa käsitellään erilaisia nivelten ja lihasten sairauksia, jotka voivat aiheuttaa vakavampia pitkäkestoisia jäykkyyksiä raajoissa:
https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/jaykat-nivelet-ja-lihakset-aamuisin…

Lähde:
https://www.health.harvard.edu/pain/what-makes-my-joints-stiff-in-the-m…