Yritän selvittää, miten suomeksi on käännetty Dostojevskin teoksen Riivaajat pätkä, joka kuuluu englanniksi: "The most difficult thing in life is to live and…

Kysytty

Yritän selvittää, miten suomeksi on käännetty Dostojevskin teoksen Riivaajat pätkä, joka kuuluu englanniksi: "The most difficult thing in life is to live and not lie." Eniten minua kiinnostaa vuoden 1982 Lea Pyykön käännös, mutta näkisin mielelläni myös Ida Pekarin ratkaisun.

Jos löytäisin tekstinkohdan jostain suomennoksesta, voisin sen avulla paikallistaa sen myös Lea Pyykön suomennoksesta, mutta teksti ei ole haettavissa ainakaan Googlen teoshausta.

Onko jokin tapa etsiä paikkaa suomeksi - paitsi toki lukea koko teos kannesta kanteen?

Vastaus

Vastattu

Etsitty Riivaajien katkelma löytyy kolmannen kirjan seitsemännen luvun toisesta jaksosta.

Lea Pyykön suomennoksessa se kuuluu seuraavasti: "Kaikkein työläintä on elää elämä valehtelematta... -- " (Riivaajat. 2, Kolmas osa, Seitsemäs luku, II, s. 329 – Karisto, 1982)

Ida Pekari puolestaan on kääntänyt sen näin: "Ei mikään ole vaikeampaa kuin elää elämäänsä valehtelematta... -- " (Riivaajat. 3, Seitsemäs luku, II, s. 292 – Otava, 1928)

Otavan vuonna 1979 julkaisemasta Riivaajien kolmiosaisesta laitoksesta etsitty kohta näyttää puuttuvan lähes kokonaan painoteknisen kömmähdyksen vuoksi:

- Ystäväni, olen valehdellut koko elämäni ajan, silloinkin kun puhuin totta. En koskaan ole puhunut totta totuuden itsensä vuoksi, vaan aina omaa itseäni varten, olen sen tietänyt ennenkin, mutta nyt sen vasta huomaan selvästi. Oi, missä lienevät ystäväni, joita koko elämäni ajan olen ystävyydelläni loukannut? Ja kaikki muutkin, ja kaikki muutkin! Savez-vous, taidan, nytkin, mutta nyt sen vasta huomaan selvästi. Oi, missä lienevät valehtelematta... Ja... ja olla uskomatta omiin valheisiinsa, niin, niin, niin, kas sillä lailla juuri! Mutta odottakaa tästähän voi myöhemminkin... Me yhdessä, yhdessä! — hän lisäsi innoissaan. (s. 247–248) [kursiivi lisätty]

Tekstin kohta "valehdella. Aivan varmasti valehtelen nytkin. Pahinta on se, että uskon itseäni valehdellessani. Ei mikään ole vaikeampaa kuin elää elämäänsä" on jostakin syystä korvautunut "mutta nyt sen vasta huomaan selvästi. Oi missä lienevät" -katkelman toisinnolla.