Yritän löytää runoa joka kertoo kotkasta, joka tavoittelee lentävänsä korkealle. Runo kertoo vapaudesta, vahvuudesta ja tahdosta päästä elämässä…

Kysytty

Yritän löytää runoa joka kertoo kotkasta, joka tavoittelee lentävänsä korkealle. Runo kertoo vapaudesta, vahvuudesta ja tahdosta päästä elämässä tavoitteisiinsa. On muistaakseni suomalaisen kirjoittama, ei mahdottoman pitkä. Se on kirjoitettu ennen vuotta 1993, sillä muistan sen tuolloin kuulleeni. Oli hyvin Kaarlo Sarkian runojen tyylinen. Mahdollisesti myös hänen kirjoittamansa. En vain löydä sitä mistään.

Vastaus

Vastattu

Voisikohan kyseessä olla Otto Mannisen runo "Vaatimattomuutta", joka alkaa säkein: "Kukapa kokkona tohti/ kohota päivää kohti?". Runossa käytetään kotkan vanhempaa synonyymiä "kokko". Alunperin runo on julkaistu Otto Mannisen teoksessa 'Säkeitä' (1905). Sittemmin runo on ollut mukana myös uudemmissa kokoomateoksissa Otto Mannisen tuotannosta, esimerkiksi teoksessa 'Kiveen uursi. Otto Mannisen valitut runot' (WSOY, 2022).