Yritän kirjautua Helmet-palveluun kirjastokortissa olevalla numerolla. Kirjautuminen ei onnistu eikä PINin vaihto. Palvelu ei tunnista korttini numeroa. Yritin sen jälkeen kirjautua uudelleen käyttäjäksi, vaikka minulla jo on kortti. En pääse kirjastoon liikuntavamman vuoksi, voiko asian eli korttini voimassaolon tarkistaa jossain puhelimitse tai s-postilla?
Vastaus
Voit soittaa mihin tahansa Helmet-kirjastoon ja varmistaa, onko vanha korttisi vielä voimassa vai onko se jo poistettu rekisteristä. Rekisteristä poistetaan sellaiset kortit ja asiakastiedot, joita ei ole käytetty kolmeen vuoteen ja joihin ei liity selvittämättömiä asioita, esimerkiksi maksamattomia maksuja. Varaudu kertomaan puhelimessa kirjastokorttisi numero. Näin on todennäköisesti sinulle tapahtunut. Kirjastojen puhelinnumerot löydät Helmet.fi-sivustolta kirjastojen yhteystiedoista.
https://www.helmet.fi/fi-FI
Uutta Helmet-kirjastokorttia ei voi saada käymättä kirjastossa. Voit tehdä esirekisteröinnin etukäteen, kuten olet ilmeisesti tehnyt, mutta kortin saa vain kirjastossa esittämällä henkilöllisyystodistuksen. Sähköistä tunnistusta meillä ei ole.
Jos et pääse kirjastoon, sinun kannattaa harkita kirjaston joustoasiakkuutta. Se tarkoittaa, että valtuutat tuttavasi, omaisesi tai vaikka henkilökohtaisen avustajasi hoitamaan kirjastoasioita puolestasi. Valtuuttamasi henkilön täytyy silloin käydä jossakin Helmet-kirjastossa hoitamassa rekisteröinti. Hänen täytyy esittää kirjastossa oma henkilöllisyystodistuksensa sekä sinun allekirjoittamasi lomake, jossa valtuutat hänet hoitamaan kirjastoasioitasi. Lomakkeen voi pyytää kirjastosta tai tulostaa Helmet-sivulta (alla oleva linkki).
Tietoa joustoasiakkuudesta:
https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Uutispalat/Joustoasiakkuus_helpottaa_asiointia_kun_(217150)
Kommentoi vastausta