Yritän jljittää 1950-luvulta peräisin olevan suomenkielisen karttakirjan bibliografisia tietoja. Kirjasta on kadonnut kannet ja nimiölehti, joten en ole varma…

Kysytty

Hei. Yritän jljittää 1950-luvulta peräisin olevan suomenkielisen karttakirjan bibliografisia tietoja. Kirjasta on kadonnut kannet ja nimiölehti, joten en ole varma painovuodesta. Äitini on ostanut kirjan 1950-luvulla Helsingistä. Sivut ovat jäljella alkaen sivusta 1, missä on värillinen (sininen) kuva pohjoisesta pallonpuoliskosta. Kirjassa on 2 numerointia: karttaosa 96 s. ja hakemisto 65 s. Viimeisellä sivulla ruskehtava historiallinen kartta, teksti latinaa. Sivujen mitat 22 x 27 cm.
Olen jo mm. soittanut Helsingin Rikhardinkadun kirjastoon ja Pasilan kirjaston varastoon. Kansalliskirjaston kartat eivät ole atk:lla enkä ehdi käymään. Löytäisikö joku kuvausta vastaavan karttakirjan tiedot?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja on varmaankin Otavan maailmankartasto. Se vastaa kaikilta osin kuvaustasi. Kirjan ensimmäinen painos on vuodelta 1953. Uusia painoksia on otettu vuosina 1955, 1957, 1963 ja 1969. Vuoden 1957 (3.) painos on lainattavissa Helmet-kirjastojen kirjavarastosta:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2046377__Sotavan%20maailma…