Yritän jäljittää suomalaista nuorille suunnattu romaania, jossa päähenkilö temmataan taianomaisesti kesken Kreetan loman saaren minolaiseen historiaan…

Kysytty

Yritän jäljittää suomalaista nuorille suunnattu romaania, jossa päähenkilö temmataan taianomaisesti kesken Kreetan loman saaren minolaiseen historiaan. Härkätanssi oli kirjassa keskeisessä osassa. Nettihauilla löytyy vain Välipakan teos Härkätanssija, josta siis ei ole kyse. Auttakaa, kirjaston salapoliisit! Kreikan-matka lähestyy, ja haluaisin lukea kirjaa pienelle koululaiselleni, joka rakastaa myyttejä.

Vastaus

Vastattu

Jäljitetty kirja on Liisa Hännikäisen Terhin kreikkalainen kesä (Otava, 1990).

"Meressä on vaalea läiskä, joka liikkuu kohti Terhiä. Aalloista nousee suuri valkea härkä lämmittelemään tytön viereen kivelle. Pian Terhi huomaa olevansa matkalla menneisyyteen, kuningas Minoksen valtakunnan suuriin härkäjuhliin ja tanssiaisiin. – Härkähyppääjäksi valitulla on edessään hengenvaarallinen tehtävä. Miten Terhi selviytyisi ylivoimaisesn vaikealta tuntuvasta tanssista? Ja miten kävisi lopulta valkeitten härkien? – Äidin ja Terhin lomasta Kreetalla tulee ikimuistettava."