Yritän etsiä lapsuuteni yhtä tärkeää kirjaa, jonka luin useasti mummolassa 80-luvulla. Kyseessä on eräänlainen seikkailu/fantasiakirja, jossa korpimetsän…

Kysytty

Yritän etsiä lapsuuteni yhtä tärkeää kirjaa, jonka luin useasti mummolassa 80-luvulla. Kyseessä on eräänlainen seikkailu/fantasiakirja, jossa korpimetsän keskellä luolassa asuva mörkö kaappaa kylän lapset. Lapsia pelastamaan kyläläiset palkkaavat porsaan (aivan, porsaan joka osaa puhua ja toimia kuin ihminen), joka on etevä eränkävijä. Porsas lähtee hiihtämään mörön luolaa kohti ja välttelee mörön eläinapureita. Jälkikäteen muistellen ja tulkiten tuossa on vahvasti sodanajan kaukopartiokokemuksia muutettu nuortenkirjaksi.

Kirja on luultavasti 50- tai 60-luvulla kirjoitettu, jolloin isäni ja hänen sisaruksensa olivat kirjan kohderyhmää. Kirjan nimi viittasi jotenkin päähenkilöön: urhea/rohkea sika/porsas tai joku vastaava yhdistelmä.

Vastaus

Vastattu

Olisikohan kyseessä Sankari-Porsaan uljas urotyö (Yrjö Ruutu 1953)? Ks. https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au53ae5f88-67e8-4909-8eb7-3d26223c36e4

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit