"Ylioppilaspalvelu"? Suvun ensimmäinen ylioppilas lähti 1970-luvulla vieraaseen kaupunkiin opiskelemaan. Opiskelija-asuntoloita oli niukasti, ja useimmat…

Kysytty

"Ylioppilaspalvelu"? Suvun ensimmäinen ylioppilas lähti 1970-luvulla vieraaseen kaupunkiin opiskelemaan. Opiskelija-asuntoloita oli niukasti, ja useimmat vuokrasivat kämpän muualta. Oli lehti-ilmoituksia, ja oli Ylioppilaspalvelu-niminen toimisto, joka välitti yksityisten tarjoamia vuokra-asuntoja. Muistikuvien mukaan se erikoistui sittemmin opiskelijoiden matkatoimistoksi. Mikä tämä organisaatio oli?

Vastaus

Vastattu

Ylioppilaspalvelu ry:n juuret ulottuvat 1950-luvun alkupuolelle, jolloin Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL:n organisaatiota uudistettiin merkittävästi. Tässä yhteydessä liiton palvelutoiminta päätettiin eriyttää sen muusta toiminnasta perustamalla uusi erillinen palveluelin, SYL:n Ylioppilaspalvelu. Ylioppilasmatkailua, asunnonvälitystä, kurssikirjavälitystä sekä konekirjoitus- ja monistustoimintaa varten perustettu Ylioppilaspalvelu toimi oman johtokuntansa johdolla, mutta liiton hallituksen alaisena. Matkailupalvelutoiminta alkoi keväällä 1953, ja muut tehtävät pääsivät kunnolla käyntiin saman vuoden syksystä lähtien.
Ylioppilaspalvelun ensimmäisinä vuosina suurin osa suomalaisten opiskelijoiden ulkomaanmatkoista hoidettiin vielä SSTS:n (Scandinavian Student Travel Service) kautta, mutta myös omaa tuotantoa alkoi vähitellen olla tarjolla. Opiskelijamatkojen lisäksi Ylioppilaspalvelu järjesti muitakin matkatoimistopalveluja. Vuokra-asuntojen välitys- ja muu palvelutoiminta lähtivät myös vilkkaasti käyntiin. Uudenlaisena opiskelijoille tarjottuna palveluna käynnistettiin esimerkiksi pankkien 1950- ja 1960-luvulla lainojen vakuudeksi vaatimien henkivakuutusten välittäminen.
Alkuvuodesta 1962 Suomen ylioppilaskuntien liiton, Suomen Teiniliiton ja Ylioppilaiden kansainvälisen avun edustajat päättivät perustaa uuden yhdistyksen jatkamaan SYL:n Ylioppilaspalvelun toimintaa. Ylioppilaspalvelu–Studentservice ry (YOP) merkittiin yhdistysrekisteriin 10.2.1962. Ylioppilaspalvelun toiminta kasvoi koko 1960-luvun ajan, ja erityisesti sen matkailupalvelut monipuolistuivat.
Vuosikymmenen vaihteessa ryhdyttiin jälleen pohtimaan Ylioppilaspalvelun toiminnan mahdollista uudelleenorganisointia, ja yhdistyksen liiketoiminta siirrettiin tätä tarkoitusta varten perustetulle osakeyhtiölle. Kaupparekisteriin Travela Oy:ksi nimetty yhtiö merkittiin 17.5.1974. Matkatoimistotoiminta ja muut palvelut siirtyivät Travelan hoidettaviksi, ja uudelleenjärjestelyn myötä Ylioppilaspalvelun tehtäväksi jäi käytännössä vastata Travelan palvelutoiminnan suuntaviivojen määrittelystä sekä nuorisomatkailun edistämiseen liittyneiden seminaarien ja konferenssien järjestämisestä. Lisäksi yhdistys jatkoi kansainvälisten suhteiden ylläpitämistä. Toimintojen eriyttämisen jälkeen Travela alkoi profiloitua entistä enemmän nimenomaan matkatoimistoksi, ja muu palvelutoiminta jäi vähitellen pois sen tarjonnasta.
Travela myytiin toukokuussa 1987. Myynnin jälkeen Ylioppilaspalvelu ry:llä ei ollut enää entistä päätehtäväänsä hoidettavanaan ja organisaation tulevaisuus oli käytännössä kokonaan avoinna. Entisestä palveluntarjoajasta päätettiin muodostaa tutkimusorganisaatio. Uusi organisaatio oli valmis käynnistämään toimintansa maaliskuussa 1989 ja se sai viralliseksi nimekseen Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö Otus r.s.

Lähde:
Simo Pihlajaniemi, Otuksen oppimäärä : 25 vuotta opiskelun ja koulutuksen tutkimusta