Yli 50 vuoden takaa on jäänyt mieleeni katkelma runosta, joka suurinpiirtein kuuluu näin: niin likellä multaa ja maata, niin lähellä kuolemaa. En äiti mä…

Kysytty

Yli 50 vuoden takaa on jäänyt mieleeni katkelma runosta, joka suurinpiirtein kuuluu näin: niin likellä multaa ja maata, niin lähellä kuolemaa. ... Samaa kannamme yhteistä iestä... jotenkin näin sen muistan. Mistä runosta mahtaa olla kyse?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on V. A. Koskenniemen Kenttäpostia-sikermän kolmas runo kokoelmasta Latuja lumessa : kenttäpostia ynnä muita runoja (1940). Runo sisältyy myös esimerkiksi teokseen Jääkukkia : V. A. Koskenniemen valitut runot (1995, s. 209).